• Vicryl

Någon som väntar på IVF i Umeå?

Ja, som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon fler än jag och min man som väntar på att få komma till Umeå? Vår remiss skickades för några veckor sedan, men vi har ännu inte hört något ifrån Umeå. Antar att det kan dröja. Skulle vara kul att veta om det finns fler här som väntar på behandling där uppe, kanske rentav någon som bor i närheten?

• Svar på tråden Någon som väntar på IVF i Umeå?
  • storgumman

Hej!

Jodå, om nu jag bara sent omsider får komma igång med sprutorna så väntar äggplock i slutet av augusti alt. början av september för min del. Det blir då vårt första ICSI-försök. Vi bor i Luleå.

Vi var väldigt nöjda med informationsmötet/läkarträffen vi fick då vi var i Umeå innan vi påbörjade behandlingen. Det var skillnad på att få information i Sunderbyn om vad som väntade oss och att få det från dem som verkligen pysslar med det. Det är tryggt och bra med tydlig information kring allt från "den här sprutan kommer ni att använda" till antal procents chans att lyckas med försök/en.

Jag tyckte bara en sådan sak som att sitta i väntrummet i Umeå skilde sig från att sitta i väntrummet i Luleå på "vanliga" Gyn. På ivf-kliniken är det ju något som på endera vis förenar oss som sitter där, skönt att slippa sitta s a s hemlig och oberörd (du kanske förstår vad jag menar?).

Du/ni får säkert brevet med kallelse och dag plus tider för träff med BM resp. läkare plus provtagning (dags för din man igen om det är som det var för oss)snart. Lycka till!

• Vicryl

Så bra det känns att läsa det du skrev. Jag är j*kligt nervös för att åka upp dit, men kan samtidigt knappt bärga mig att få köra igång. Vi har haft ganska många turer med gyn här i min hemstad, och det är ju som du säger, när man sitter i väntrummet här känns det som om alla tittar på oss (ett nervöst par som sitter och håller varandra i handen) och funderar vad vi gör där. "Är de gravida? Har de båda drabbats av nån läskig könssjukdom? Nämen titta, gråter inte han?" Det blir extra påtagligt när man dessutom jobbar på sjukhuset och känns igen av de flesta i personalen. På IVF-kliniken har man ju som sagt en helt annan gemenskap med de övriga patienterna.

Vi ska också göra ICSI (åtminstone skrev min gynekolog det på remissen). Det visade sig efter otaliga tester att min man nästan helt saknar spermier och de få soldater som ändå så att säga lämnar logementet är inte funktionsdugliga... Tough luck.

Hur länge har ni varit barnlösa? Finns det nån förklaring? Jag hoppas att det går bra för er, det skulle vara roligt att få höra från dig igen när det börjar hända saker. Tack för att du tog dig tid att svara.

Kram.

• mariachi

Hej! Jag och min sambo åker ner till Umeå den 28 augusti på informationsmötet. Det är vår första träff med personalen där, så det ska bli spännande. Vi hoppas att vi får dra igång IVF-behandlingen så fort som möjligt! Jag bor i Skellefteå så jag har inte alltför långt till kliniken. Jag har hört mycket gott om personalen i Umeå, att de är trevliga och duktiga. Känns skönt att höra. Följ med i min blogg "I väntan på IVF i Umeå", ni hittar den på min sida.

• Fru E

Jag håller med Vicryl om att bemötandet på kliniken i Umeå är toppen. Vi är väldigt nöjda med all kontakt som vi har haft med dem, de är lugna och man får bra information. Jag ringde till kliniken när jag visste att remissen var skickad. Då fick vi en tid direkt... (ett tips om du inte vill vänta på brevet)... dessutom kan du ju räta till direkt om tiden absoluit inte passar...

/Fru E

• Vicryl

Mariachi och Fru E:

Jättekul att ni också ska/har varit till kliniken i Umeå! Det låter ju bra att de har bra rykte om sig - när det gäller såna här känsliga saker så är det ju verkligen viktigt att man känner att man blir väl omhändertagen av personalen.

Trots att man jag läst spaltmeter här på forumet om IVF och dylikt så känner jag mig jättenervös för det här. Vet inte om det på något sätt blir svårare att iklä sig en patientroll när man är van att vara vårdaren... Dessutom så tycker jag att hela grejen är megakänslig och jag har svårt att ens prata om det med min familj. Så fort ämnet kommer upp så försöker jag att styra in på något annat, trots att jag egentligen vill dela med mig av mina känslor. Men det tar liksom emot att diskutera D:s spermier med svärmor . Det är mycket lättare att öppna sig här, bland er som förstår exakt vad det handlar om.

• mariachi

Vicryl: Jag hoppas ni nervositet går över, så att du kan känna dig lite lugn och avslappnad inför behandlingen :)

Jag känner mig själv lite nervös, vet inte om det är själva behandlingen i sig eller rädslan av att det inte ska lyckas som spökar. Jag har också svårt att prata med vänner och familj, min familj vet inte om behandlingen, men jag kanske kommer att berätta det vid senare tillfälle. Jag håller med, det är skönt med ett forum där mankan ställa frågor och prata av sig!!

• Lilla Ior

Vi ska upp till Umeå för IVF/ICSI, troligen ÄP nästa vecka. Fast vi har en bit att resa =) Har därför aldrig varit där för nån träff eller liknande, men som jag förstått det från andra verkar det vara väldigt bra där. Känns ju bra att när många är positiva till Umeå.
    Någon här som har lite längre att åka? Funderar över hur man gör med boende och sånt. Någon som vet?

• Vicryl

Vi har bara ca 20 mils resa, så för vår del blir det väl inte tal om övernattning... tror jag... Vet ju inte riktigt hur det går till, om man måste dit flera dagar i rad eller så. I så fall blir det väl hotell antar jag.

• RosaPantern

Ni är välkommen in till denna tråd , där finns vi samlade alla som går i umeå..              "Dr-S Solstrålar"

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m10396127.html

Det är bara roligt ju fler som kommer in, så vi håller tråden vid liv... *kram* RP

• snusans mamma

Här är en som gjort två försök i Umeå.Första ett IVF det andra blev ett ICSI.Spermierna var lite slöa så vi fick ingen bra celldelning på det försa så det blev ett avbrutet försök.Vårt andra försök blev lyckat och vi har idag en liten prinsessa som är 17 månader.Vi gjorde privat utredning på läkarhuset Hermilinen, dr.Inger Aurell.Superproffsig !! Vi blev mycket bra bemötta både i Luleå och i Umeå.

All lycka till er alla som väntar och misströstar !!

• Vicryl

Snusans mamma:

Vad roligt att höra att ni lyckats! Det inger ju alltid lite hopp! Allt gott till dig och din familj

Svar på tråden Någon som väntar på IVF i Umeå?