• Lina1978

Flygande jakob

Hej Hej.
    Skulle vilja ha ett super enkelt recept på flygande jakob.
    Någon som vill hjälpa mig??

• Svar på tråden Flygande jakob
  • jacke83

Flygande Jakob
    Ingredienser:
    2 st kycklingfiléer
    1 dl Jordnötter
    1 paket Bacon
    3 dl Vispgrädde
    1 dl Chilisås

Gör såhär:
    Skär kycklingen i bitar och stek den i en panna tillsammans med klippt baconen. Lägg bitarna i en smord form. Vispa grädden och blanda med chilisåsen. Bred över blandningen och gratinera i 225° ca 25 min. Strö över jordnötter efter halva tiden. Servera gärna med kokt ris eller annat som du gillar.

• NeasMamma

Godast med grillad kyckling + bananer

~Linnéa 12/12 2005~
  • jenbe

2 st kycklingfiléer
    1 dl Jordnötter
    1 paket Bacon
    3 dl Vispgrädde
    1 dl Chilisås

Gör såhär:
    Skär kycklingen i bitar och stek den i en panna tillsammans med klippt baconen. Lägg bitarna i en smord form. Vispa grädden och blanda med chilisåsen. Bred över blandningen och gratinera i 225° ca 25 min. Strö över jordnötter efter halva tiden. Servera gärna med kokt ris eller annat som du gillar.

Lycka till!

• jenbe

Tror att jag och jacke83 har hittat samma recept

• FridaT

Jag brukar ta cashewnötter istället.. de blir lite mjukare och smakar bättre! Tips

• betan

jag brukar använda grillad kyckling, tycker det är godast

• jacke83

ser nu att det stod kycklingfiléer, jag brukar alltid köra med grillad kyckling jag oxå *ler*

• Mi na

Jag brukar servera jordnötterna i en skål bredvid. Om det blir mat över blir de så mosiga till dagen efter om de redan är blandade i maten.

• Trynträ

Viktigt att påpeka att man inte ska frysa jordnötter för då blir de jätteläbbiga i konsistensen.

• Åke Vilse

Byt ut grädden mot naturell yoghurt och kesella och jordnötterna mot solrosfrön så får du en samlare variant om du passar på att skippa baconet oxå

• prickelina

jag har alltid italiensk salladskrydda i såsen. Blir mycket godare då!

• Cia o krabaten

Jag kör viktvärktarvarianten som är lika god!

Istället för grädde så tar jag VV fraiche och ev solrosfrön ostället för jordnötter om man riktigt ska snåla.
    Bacon har jag inte alls, inte innan VV heller!

• betan

visst ja, jag glömde..... har även ca 1 msk curry i den vispade grädden, och nåt krm vitpeppar. smaklig måltid!

Svar på tråden Flygande jakob