• Hemligtjej24

Postväxel?

Ja kan någon förklara vad det är och hur man skaffar det?

Har beställt en soffa idag och i mejlet med orden stod att belopp över 5000 betalas alltid med postväxel.

• Svar på tråden Postväxel?
  • WithoutFaith

Du går till banken och säger att du behöver en postväxel.
    Där fyller de i dina uppgifter och uppgifter på mottagaren.
    Då dras pengarna från ditt konto och "finns" på lappen (postväxeln).
    Sedan räcker du över den till den som ska ha den och de löser in den

Tydligt nog? 

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Cilota

Postväxel är som en check som du skaffar på bankkontoret. På postväxeln står det namnet på mottagaren (möbelfirman) och allt annat som står på en check. Anledningen till att de vill ha postväxel är för att det är relativt säker hantering jämfört med kontanter.

Det kostar ganska mycket för dig att köpa en postväxel så det är tråkigt att du inte kan sätta in beloppet direkt på ett postgiro/bankgiro.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Sötisnosen

En postväxel är som en garanterad check, typ, kontanter i litet format. Man går till banken/kassaservice och ber dem ordna en. Du behöver kontonummer (från vilket konto) och fotolegetimation.

"Om du vill betala kontant för ett större inköp - ett hus, en bil - kan du använda en postväxel. Du köper postväxeln på banken eller posten, där den ställs ut direkt på mottagaren. Han eller hon är alltid garanterad att få ut sina pengar."
    (www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,2970,00.html)

• Hemligtjej24

Jaså vad kostar en postväxel? Ja soffan+hemkörningen blev runt 11000 kr och beställde från IKEA

• ia1

Har faktiskt förstått det så att man INTE ska skriva mottagarens namn på, för går då inte köpet igenom så kan det vara svårt att få "pengarna tillbaka" till sig själv.
    Min sambo har haft ett gäng hojar som han använder ett tag och sen säljer till någon annan och varje gång någon ska betala med en postväxel så gör de en "överlåtelse" på baksidan.
    Där finns en rad som du ska skriva på, under den skriver du den som ska ha pengarna.
    Dubbelkolla på banken när du köper en postväxel vad som gäller - vore ju tråkigt om det skulle bli strul för dig!

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • WithoutFaith

Jag har aldrgi betalt för en postväxel?
    Har jag haft tur?

(använt postväxel vid lägenhetsköp osv)

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Cilota
    ia1 skrev 2006-08-08 15:42:29 följande:
    Har faktiskt förstått det så att man INTE ska skriva mottagarens namn på, för går då inte köpet igenom så kan det vara svårt att få "pengarna tillbaka" till sig själv.Min sambo har haft ett gäng hojar som han använder ett tag och sen säljer till någon annan och varje gång någon ska betala med en postväxel så gör de en "överlåtelse" på baksidan. Där finns en rad som du ska skriva på, under den skriver du den som ska ha pengarna. Dubbelkolla på banken när du köper en postväxel vad som gäller - vore ju tråkigt om det skulle bli strul för dig!Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
    Hmmmm..intressant. Trodde att det var tvärtom. Utan mottagarens namn på så får man inte ut den.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Octobers

Cilota: Det är helt rätt att det skall vara DITT namn på växeln och inte någon annans för då kan DU alltid få tillbaka DINA pengar ifall någon i köpet inte går rätt till. På baksidan av växeln överlåter man den till mottagaren och sen är det bara för mottagaren att hämta ut pengarna.

Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
  • Nervis

Har inte heller betalt för postväxel. Fast det kanske var för att vi köpte bil och postväxeln var från samma bank som lånet?

• Octobers

Tror inte att det skall kosta speciellt mycket att hämta ut en sån växel. När jag jobbade på bank kostade det ingenting (ca 3 år sedan) men man var tvungen att beställa den några dagar i förväg.

Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
  • Cilota
    Octobers skrev 2006-08-08 15:55:02 följande:
    Tror inte att det skall kosta speciellt mycket att hämta ut en sån växel. När jag jobbade på bank kostade det ingenting (ca 3 år sedan) men man var tvungen att beställa den några dagar i förväg.Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
    När jag jobbade på bank för 5 år sedan kostade 50 kr om beloppet var under 15 000.
    Men när du påminner om att det är kontohaverens namn som ska stå på postväxeln så vet jag ju att det stämmer
  • lillalina

på min bank kostar en postväxel 50 kr om det är ett belopp under 10 000 kr. Är det en högre summa så är det gratis :)

• Hemligtjej24

Vad har du för bank då?

Svar på tråden Postväxel?