• Cilota

Postväxel?

Postväxel är som en check som du skaffar på bankkontoret. På postväxeln står det namnet på mottagaren (möbelfirman) och allt annat som står på en check. Anledningen till att de vill ha postväxel är för att det är relativt säker hantering jämfört med kontanter.

Det kostar ganska mycket för dig att köpa en postväxel så det är tråkigt att du inte kan sätta in beloppet direkt på ett postgiro/bankgiro.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Cilota
    ia1 skrev 2006-08-08 15:42:29 följande:
    Har faktiskt förstått det så att man INTE ska skriva mottagarens namn på, för går då inte köpet igenom så kan det vara svårt att få "pengarna tillbaka" till sig själv.Min sambo har haft ett gäng hojar som han använder ett tag och sen säljer till någon annan och varje gång någon ska betala med en postväxel så gör de en "överlåtelse" på baksidan. Där finns en rad som du ska skriva på, under den skriver du den som ska ha pengarna. Dubbelkolla på banken när du köper en postväxel vad som gäller - vore ju tråkigt om det skulle bli strul för dig!Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
    Hmmmm..intressant. Trodde att det var tvärtom. Utan mottagarens namn på så får man inte ut den.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Cilota
    Octobers skrev 2006-08-08 15:55:02 följande:
    Tror inte att det skall kosta speciellt mycket att hämta ut en sån växel. När jag jobbade på bank kostade det ingenting (ca 3 år sedan) men man var tvungen att beställa den några dagar i förväg.Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
    När jag jobbade på bank för 5 år sedan kostade 50 kr om beloppet var under 15 000.
    Men när du påminner om att det är kontohaverens namn som ska stå på postväxeln så vet jag ju att det stämmer
Svar på tråden Postväxel?