• Sarasvati

barn med funktionshinder ocg förskola

Hej!
    När jag ringde och pratade med en kvinna på förskoleadminstrationen hos kommunen sa hon att privata förskolor helst inte vill ha barn med funktionshinder utan att det är bättre at de går i kommunala förskolor.
    Kan det stämma? Hon sa att det inte var någon idé att söka privata.

• Svar på tråden barn med funktionshinder ocg förskola
  • Minda

Men det måste väl ändå vara upp till varje förskola! Jag skulle söka dom precis som dom kommunala om jag var du!

• ulricaa

Beror lite på hur svårt ditt barns funktionshinder är. Min son går på ett resursdagis, där finns 5 barn och 5 personal. Där är personalen utbildad på att ta hand om svårt funktionshindrade, att träna och stimulera utifrån barnets förutsättningar. Det finns en huvudansvarig på varje barn och 1-2 andra som kan ta över när den personen är sjuk el ledig. Det kan kanske vara svårt att hitta den kompetensen hos privata förskolor.  Och framförallt tror jag att det kan bli svårt att hitta någon med engagemanget.
    Till Liams förskola kommer dessutom sjukgymnast/arbetsterapeut och logoped fr hab regelbundet. 
    Nu vet jag inte hur svårt funktionshinder ditt barn har, men jag finns här om du vill fråga mer.
    /Ulrica

stolt mamma till 'Dancing Soul' Liam
  • MalinMalin

Jag har sökt privat förskola för Thea och kommer att skrika högt om hon inte blir erbjuden plats pga att hon har ds (men det kan jag inte tänka mig för det har gått en pojke med ds där för några år sen). Har man ett barn med funktionshinder kan man har rätt till förtur på kommunala dagis men inte på privata, de tar in vem dom vill. Logoped, sjukgymnast mm funkar på samma sätt även om det är privat, de kommer till förskolan eller så följer resurspersonen med till hab när man är där. Engagemanget tror jag är större på en privat förskola för det är ju ett företag som ska gå runt och de har inte råd att göra ett dåligt jobb för då förlorar de ju sina kunder.

Malin, stolt mamma till Julia och Thea
  • morzan4

Låter diskriminerande tycker jag! Tycker att du ska söka om du vill ha privat förskola. Om barnet har särskilda behov så måste väl rätten till en assistent eller resursperson vara lika som om man går i kommunal förskola...
    Lycka Till!

• Mamma till tre kottar

Det kan ju vara så att de inte får några extra medel av kommunen för resurskrävande barn. Det är kanske kvinnan du talade med som står för utbetalningarna?

Har två bekanta som hade sina barn (med DS) på ett fristående dagis. Det fungerade bra, men rektorn sa att det drenerade deras ekonomi. Sedan började det äldre barnet i på friskolan som hörde till dagiset (de satt alltså ihop). Det fungerade jättebra, men efter andra året informerade skolan att barnet inte längre var välkommen till trean. Då flyttade båda familjerna sina barn (till skolans lättnad antar jag?).
    De går nu på en annan friskola i samma stad, men barnen är numer inskrivna i särskolan och skolan får extra medel.

En annan bekant hade stora problem med att hitta ens ett kommunalt dagis som ville ta emot hennes barn (med DS). Alla förskolorna hänvisade till ett särdagis som det sen blev.

• MalinMalin

Men resurspersonen betalas av kommunen, det enda den privata förskolan behöver betala själv (som jag har förstått det) är utbildning av resurspersonen. Så är det iallafall här i Malmö (och särdagis finns men är normalt inget för ds-barn). Och det måste ju vara en fördel med en extra vuxen i gruppen, men det är klart det kanske beviljas för lite timmar och barnet behöver kanske extra tillsyn hela tiden.

Jag hoppas jag inte stöter på de problemen som de du känner har gjort Mamma till tre kottar, för kan tror jag kommer bli arg så det blixtrar ur öronen om Thea blir diskriminerad.

Julia gjorde kokt ägg till mig till frukost idag och Thea bjöd på smarriga slempussar
  • Rubia

Hej på er!

Anton ska börja på privat dagis imorgon!! Han har fått resurs 12 timmar av de 20 han går och det är kommunen som står för resursen (alltså kostnaden). Han hade fått 12 tim om hjan hade gått på kommunalt dagis för då hade han fått gå 15 timmar och därför får han inte mer för att vi har valt privat dagis där de får vara 5 timmar mer. Det irriterar mig en smula, men jag tror nog att det kommer att räcka. Han kommer att ha resurs från 9.30-12.30 och efter 12.30 ska han sova så det kommer nog att gå bra. Han börjar kl. 9 och går till kl.14 må-to. Hon som är resurs har jobbat som vikarie på dagiset förut och har dessutom jobbat mycket med barn med grava funktionshinder (vi snackar alltså inte lite DS här). Hela personalen är jätteentusiastisk över Anton och jag tror att det kommer att fungera jättebra. Ett problem som privata dagis kan ha är att hitta en resursperson, iaf är det vad jag har hört här i Askims stadsdelsnämnd (del av Gbg).

• Loppan 81

Hej! Som specialpedagog vet jag att ingen föskola/skola borde ha rätt att neka ett barn på grund av funktionshinder! Däremot finns det sådana som påstår att de kanske har rätt till att neka, men inte enligt lagen. Så, stå på dig TS!

• Mamma till tre kottar

Om den som ska vara "assisstent" bara jobbar när barnet är där kan det bli problem med förberedelser och planering. Det är viktigt att den personen ingår fullt i arbetslaget och är med på planeringar och fortbildningsdagar.

Vår son hade aldrig någon "assisstent" på dagis. Istället hade den avdelningen han gick på en personalförstärkning på en halvtidstjänst som fördelades på personalen. Fungerade jätte bra nästan jämt.

• Morrizz

Kan inte tänka mig att en privat förskola skulle rata ett barn med funktionshinder av ekonomiska skäl iaf, eftersom det är alltid kommunen som betalar - oavsett privat eller inte.
    Tror t.o.m. dom inte har rätt till det, kan ju bli ett fall för diskrimineringsnämnden.

Vad som kan vara hinder är om tex lokalerna inte är anpassade, som tex om barnet är rullstolsburet. Det är väl det enda.

• MalinMalin

Om förskolan inte vill ha barnet så säger de nog inte att det är för att det är funktionshindrat utan kanske för att åldern är fel eller att gruppen behöver en pojke och inte en flicka tex. Eller att det barn som fick platsen istället bor närmre.

Mamma till tre kottar: Hur funkade det med träningen då, var det ändå nån speciell som hade huvudansvar och som ev var med vid hab-träffar mm? Vad jag har förstått så blir det en av de befintliga på förskolan som blir Theas resurs (om vi får platsen alltså) och det har jag nog inte sett som en fördel men det kanske det är. Jag tänkte att det vore bättre med någon som arbetat mycket med ds-barn och som kan tecken, träningssätt mm. Var detta någon ni kunde påverka eller var det det erbjudande ni fick?

• Mamma till tre kottar

MalinMalin: Hur funkade det med träningen då, var det ändå nån speciell som hade huvudansvar och som ev var med vid hab-träffar mm?

Personalen fördelade ansvaret mellan varanda själv. Det var bra eftersom sonen snabbt lärde sig att spela ut sin fröken - då tog någon annan över.
    Habiliteringen har inte varit mycket på förskolan. Det första året var de där och förstörde då och då - på den tiden trodde vi fortfarande att det fanns personal med kompetens som jobbade på hab. Länge hade förskolan ett språkrör mot hab eftersom hab ville det. Men en gång kom en logoped och "språkröret" var sjuk. Logopeden vände i dörren och VÄGRADE att prata med övrig personal (gissa om vi kontaktade henne och undrade vad hon höll på med!). Efter det vägrade förskolan att utse ett språkrör. Hur ska de kunna ta ett gemensamt ansvar om hab vägrar prata med några av dem?
    Vi hade möten med förskolan (och ibland fanns någon habpersonal med; tysta med armarna i kors!) var 4:de månad där vi stämde av och la upp ny träning. På möten var så många som kunde av personalen med, ibland alla, ibland bara två. När kommunens specialpedagog kom in i bilden var hon alltid med på mötena.

Att någon har erfarenhet av barn med Downs syndrom är ingen självklar merit hos oss, snarare tvärt om!

I vårt fall var det ett erbjudande från början, men jag har läst en hel del och pratat mycket med andra för att tycka att det var den bästa lösningen.

Svar på tråden barn med funktionshinder ocg förskola