• Gumlan

Vad tycker ni om namnet Lucifer?

Startar denna tråden pga en annan tråd på forumet, vill se vad folk i almenhet har för känslor runt namnet Lucifer. Stämmer inget alternativ in ta det som stämmer mest så vad är din första tanke/känsla när du hör att någon ska döpa sitt barn till Lucifer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lucifer?
  • Teskedsmamman

Om namnet INTE hade förknippats så mycket med djävulen så hade det varit rätt fint...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • CeeJay

Men shit, det fins väl ingen som döper sitt barn till det? Det får mig att tänka på satan.

• uniMog

Trots att jag älskar namnet kan jag inte förstå att någon döper barn till det.

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • Tyche

Personligen kan jag inte tänka mig att döpa ett barn till det. Lucifer är förknippat med satan och det är tråkigt för ett barn att bli förknippat med denne.
    Jag vet att barn kan hitta på vad som helst att retas/mobba för, men varför ge något att gå på?

Mama Didn't Raise No Fool
  • KarJac

Hmmm, inte snällt att döpa sitt barn till Lucifer... Vem vill bli förknippad med djävulen hela livet.

Vinkar hej till Lucifer69 här på Fl som iallafall heter annat i verkligheten

mamma till Alexander och Elias
  • Envis som en mulåsna

Valde alternativ: Det får mig att tänka på satan men för den sakens skull är det ju bara ett namn, så jag skulle inte reagera konstigt om någon döpt sin son till det

men skulle mer säga att jag hade nog höjt på ögonbrynen i förvåning men who cares. Vill ngn döpa sitt barn till det go right ahead.

Folk döper ju sina barn till Tiger o Vig o månfare o c-son o gud vet vad so why not...vill man vara trendig o orginell så vill man

Mamma till Ludvig 2,5 månader
  • BlåRosen

Det är ju ett katt namn för tusan.. ..

• bigmouth

Jättefint namn och jag tycker det vore trist om folk lät sina åsikter om namnursprunget påverka när de träffar en Lucifer.

• Snutte83

"Fint namn som jag inte tycker det är konstigt att folk döper sitt barn till."

"Lucifer (lucem ferre, ljusbringaren) är det latinska namnet på morgonstjärnan (Planeten Venus)."
    Kan väl inte va nåt fel me att vara döpt efter de??

Hade gärna döpt nästa son te Lucifer om man hade fått göra de!

Att andra förknipapr de me Satan e deras eget problem, då de e ett missförstånd efter en översättning!

"Lucifer sägs ofta vara djävulens namn, men är alltså inte ursprungligen det, utan har har kommit att bli det på grund av den latinska översättningen av ett stycke i Jesajas bok, där djävulen kallas "strålande morgonstjärna". Något namn på djävulen finns inte i Bibeln."

Källa: susning.nu/Lucifer

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lucifer?