• Anonym

Min sambo tuggar sönder fingrarna..

Hej!Jag undrar om någon kan hjälpa mig, eller om någon har liknande erfarenhet. Min sambo tuggar ner sina fingrar, det går upp o ner i perioder. Jag har försökt fråga honom varför, och han säger att han inte vet vad det beror på. Han är annars en väldigt trygg o skötsam kille. Jobbar och står i med min dotter o med mig. Precis som jag. Men jag blir orolig för honom. Kan det bero på något i hans psyke? Är han stressad av något? Han har ganska bra självkänsla, även om han är väldigt fåordig. Det var först när vi blev tillsammans som han började samtala lite mera, även om han inte ens idag säger så mycket. Med andra ord, så är han väldigt förtegen. Jag känner inte till hans inre. Han ska inte behöva känna att han måste prata om allt med mig, även om jag har uttryckt för honom att jag skulle uppskatta och bli glad. Vi har annars en fin relation,jag är lite orolig bara - vad detta kan bero på? Först tuggar han ner naglarna, för att sedan tugga ner mycket av huden nedanför naglarna. När det är som värst, så blöder det, och blir mycket sår. Jag vill inte att han ska skada sig själv. Jag har försökt säga åt honom att han borde sluta, men han tycks ha svårt för det. Det verkar ha blivit ett beroende. Nu har det dock varit lite bättre ett tag. Kan hända detta är ett slags yttre tecken på stress?Han var till psykolog för ett tag sedan, men gav upp, då han sade till mig att han har så svårt för att prata. Jag förstod det, och sa till honom att det är hans val om han inte vill gå dit mer. Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Min sambo tuggar sönder fingrarna..
  • Anonym

Snälla, kan ingen svara???

• Marilyne

Lite svårt att ge något svar, jag har ingen aning om varför han gör det ,och det verkar ju som du har försökt få han att öppna sig inför dig och en psykolog utan framgång. Man kan nog inte kräva att han ska berätta om han inte vill.
    Det är ingen tvångstidé han har, att han ,måste bita ner naglarlma och skinnet? Jag har hört talas om personer som måste borsta sitt hår till de blöder i hårbotten på dem och liknande. Men nu spekulerar jag hej vilt...tyvärr har jag ingen aning om varför han gör så.

• Anonym (Gnagis)

Hej!

Jag gör tyvärr också så, inte på naglarna,men skinnet runt om.
    Äckligt, jag vet!!
    Det är bara en vana när jag sitter i drömmarnas land, kanske tittar på tv osv.
    Jag började göra det för att få bort en hårdkant en gång när jag inte var hemma och inte hade en nagelsax, men så bet jag oc på den vägen är det.
    Jag avskyr det, och försöker verkligen att sluta, men det är ju det, så fort jag slappar av så sker det igen.
    För min del har det inget med stress att göra.

• Anonym

Man kan ju undra hur hans fingrar ska hålla den där misshandeln framöver bara? Kroppen kanske tål det, jag vet inte..Men jag tycker det verkar väldigt hemskt på ett sätt. Det är ju ett rejält tjockt lager av fingret som åker av varje gång...*orolig*

• Anonym (ångest)

Känner igen det väldigt väl...har en bror(35 år)som biter sig själv i händer och armar. Har försökt få honom att gå och prata med någon men han "tror inte på sånt". Vi försöker be fint att han ska sluta och ibland skäller jag för man blir ju nervös när han håller på så. Verkar vara som om hans ångest eller vad det nu är lättar när han gör det...han biter så hårt att hela han skakar. Oftast när man vet att han blivit irriterad på nått (väldigt dåligt tålamod med allt) eller så...
    Har tyvärr inget tips som kan hjälpa dig :o(

• Anonym (min oxå)

Så gör min sambo oxå! Han är lugnet själv så jag tror bara att det är en ful ovana. När naglarna är nerbitna så gnager han på skinnet runt fingrarna..urk vad äckligt det låter nu när jag skriver det! Jag har aldig stört mig på det,det är hans "bissnis" så länge han låter mina fingrar va ifred! Låt honom gnaga bara...det finns värre problem

• JossanH

är själv nagelbitare och försöker sluta hela tiden. Har klarat att inte bita på typ en månad men sen - utan att jag egentligen vet om det - sitter jag där igen.
    Kan väl säkert vara något bakomliggande till din killes bitande, men både för mig o min bror så är det bara en hemsk ovana som vi inte ens märker/tänker på när vi gör.
    Eller det klart, ibland kan jag tänka "sluta bit nu ditt äckel" men så är det som en liiiiiten röst i huvet säger "bara lite till, den där flisan oxå" så sitter jag och svär åt mig själv för att det svider så jävligt på fingret sen...

Kanske ingen hjälp för dig, men men så äre här iaf!

• glasbubblan

Även om jag har helt okej naglar brukar jag tugga på skinnet runt om. Men om det börjar blöda är det oftast av misstag. Fast så himla äckligt tycker jag inte att det är, även om min man brukar säga "bit inte". Man har inte nödvändigtvis psykiska problem för att man biter på naglarna/skinnet...

• Mizuki

Jag biter också på naglarna och när naglarna är borta blir det huden runt om. Ibland råkar jag bita så att det blöder, men jag gör det knappats för att skada mig eller för att jag mår dåligt. Det är en dålig ovana bara. När jag var yngre bet jag sönder insidan av kinderna också, slet bort huden med "vampyrtänderna". Också bara en dålig ovana.
    Jag är en rastlös och pillrig person helt enkelt.

• Anonym (dito)

Håller med  "min oxå". Min sambo gör likadant, brukar be han sluta när jag sitter brevid. Han vet inte om att han gör det. Ja fy vad äkligt det lät när man läste det : )

• Anonym (min oxå)

Ja sitter man och ska mysa är det verkligen "en killer" så då brukar jag oxå säga till Annars är det hans problem tycker jag!

• Anonym

jag biter också på skinner runt naglarna, ful ovana, jag är inte speciellt stressad, ibland kan jag vara det, men inte så att det synns eller blöder.

• Anonym (jag meee)

jag biter också på naglarna och runt om haha!verkar vara många som gör det.köp stopp och väx på apoteket det ska ju tydligen hjälpa det har man på naglarna också smakar det skit när man tuggar:)

• Gumlan

Jag gjorde själv det när jag var yngre, men då mådde jag inte bra alls. Var alment deppig o stressad för saker. När livet blev bättre o ja mådde bättre slutade jag. Jag fattade inte helelr varför jag gjorde dte när jag gjorde det, tuggade tills de blödde o sen tuggade man ändo mer för att tugga bort skorpor o grejer... blir en dååålig vana!

• Anonym

Ok, tack för era svar. Nu har jag lugnat ner mig lite.

• Guslageran

Jag är likadan tyvärr, har fått rådet att smörja mig med repair och karbasal och även en annan salva som stoppar klådan. Klådan gör att jag fortsätter bita och gör det värre.

• Guslageran

kanske ska tillägga att en läkare trodde det var en form av eksem jag fått som sen blir värre ju mer jag biter. Men det har blivit mkt bättre efter att jag har börjat smörja ordentligt. Inte lika fula fingrar längre.

Svar på tråden Min sambo tuggar sönder fingrarna..