Min sambo tuggar sönder fingrarna..
Hej!Jag undrar om någon kan hjälpa mig, eller om någon har liknande erfarenhet. Min sambo tuggar ner sina fingrar, det går upp o ner i perioder. Jag har försökt fråga honom varför, och han säger att han inte vet vad det beror på. Han är annars en väldigt trygg o skötsam kille. Jobbar och står i med min dotter o med mig. Precis som jag. Men jag blir orolig för honom. Kan det bero på något i hans psyke? Är han stressad av något? Han har ganska bra självkänsla, även om han är väldigt fåordig. Det var först när vi blev tillsammans som han började samtala lite mera, även om han inte ens idag säger så mycket. Med andra ord, så är han väldigt förtegen. Jag känner inte till hans inre. Han ska inte behöva känna att han måste prata om allt med mig, även om jag har uttryckt för honom att jag skulle uppskatta och bli glad. Vi har annars en fin relation,jag är lite orolig bara - vad detta kan bero på? Först tuggar han ner naglarna, för att sedan tugga ner mycket av huden nedanför naglarna. När det är som värst, så blöder det, och blir mycket sår. Jag vill inte att han ska skada sig själv. Jag har försökt säga åt honom att han borde sluta, men han tycks ha svårt för det. Det verkar ha blivit ett beroende. Nu har det dock varit lite bättre ett tag. Kan hända detta är ett slags yttre tecken på stress?Han var till psykolog för ett tag sedan, men gav upp, då han sade till mig att han har så svårt för att prata. Jag förstod det, och sa till honom att det är hans val om han inte vill gå dit mer. Vad tycker ni att jag ska göra?