• alizarine

Hur gör ni med TV:n i närheten av era spädbarn?

Visste inte under vilken avdelning jag skulle lägga detta, men prövar här!

Jag undrar, som rubriken lyder, hur ni gör med att kolla på TV när ni har hand om era spädbarn. På BVC brukar de ju gärna påpeka att TV:n kan ge för mycket intryck för barnet och att det kan bli stressat, samt att strålningen från TV:n är dålig, och att dessa faktorer gör att man inte ska ha barnet i närheten av TV:n överhuvudtaget.

Samtidigt så brukar de mammor (och pappor) jag känner gärna handha sina småttigaste framför TV:n, eftersom det är så skönt att sitta och glo på något medan man ammar/flaskmatar, och av den anledningen att man ju faktiskt inte så lätt kan fixa sig andra nöjen än att se på TV och film när man har dessa små knyten att ta hand om.

Så, det jag alltså undrar är, på hur stort allvar tar ni de här råden? Hur har ni märkt att era barn påverkas av TV:n? Är ni restriktiva med TV:n i närheten av barnet, eller kollar ni som vanligt med barnet i famnen?

Miranda (2 månader imorgon) verkar i det närmaste tycka OM att se på TV. Har vi henne i sittern vänd från TV:n i vardagsrummet vrider hon på sig och ska absolut titta, och skriker hon brukar hon tystna om hon lyckas sno sig en blick på TV:n... Hon har inte svårare att somna än vanligt om hon är eller varit vid TV:n. Svårt att veta hur man ska göra tycker jag!

• Svar på tråden Hur gör ni med TV:n i närheten av era spädbarn?
  • dinos

här nhemma är tv:n på. jag har faktiskt inte tänkt i dessa banor.
    man kansle inte ska ha dom för nära tv:n men det kan väl inte vara så farligt att titta på tv medan man matar.

men min lilla tös på 2 1/2 månad blev väldigt intresserad härom dagen då mr romance gick på femman, hon gallskrek när jag bytte kanal och blev lugn när det kom tillbaka.... =)

• Trikarn

Jag kollade på tv när jag ammade..man kunde juh lixom bli sittandes ett tag..men var noga med att ha lågt ljud och an liten skyddsbarriär så att hon omöjligt kune kolla..

NU när hon är 8mån är tvn på ibland och vi poppar runt till MTV, men hon kollar gärna på tven fast då stänger jag av då jag inte vill att hon ska se på tv "aktivt"...När hon kan så ska vi börja med sällskapsspel och pussel istället..vill inte bli en "bollibompa" mamma....Men som sagt det är jag det...

• Sessna

Vi har ofta Tv .n på och jag märkte att lilleman var väldigt intresserad i början. Nu är han 9 månader och bryr sig inte alls om Tv:n.

• Amorella

Det finns ju studier som visar att mycket TV-tittande de första åren kan leda till koncentrationssvårigheter och t.o.m. ADHD i förskoleåldern. Men det är ju skillnad att själv sitta och titta på TV när man ammar och att babyn kanske kollar någon minut, eller att sätta babyn i babysittern framför TV:n i flera timmar. Sunt förnuft alltså.

Det med strålningen är jag däremot lite mer osäker på. Hm, jag tror inte TV:n strålar så mycket så att det är farligt? I så fall skulle man ju hört talas om det.

• Toves mamma

Jag har tvn på hela dagarna när jag är hemma och min dotter på 7 veckor blir lugnare när det är lite ljud i lägenheten, hon vrider och vänder på huvudet för att kunna titta ibland.

• JohPet

Elias brukar titta på tv. Blir väl fängslad av att det rör sig. Men inga länger stunder...

• alizarine

Heh, nä, använda TV:n som barnvakt är det verkligen inte tal om, och det känns inte som en bra idé på något sätt. men man vill ju som sagt gärna kunna fördriva tiden lite själv medan man ammar liksom. Damen jag träfafde på BVC idag verkade väldigt anti-TV, och det framgick att hon inte tyckte man skulle ha barnet och TV:n påslagen i samma rum. Men jag tänkte att det borde väl vara lite överdrivet ändå, eftersom, som Amorella skriver, så borde man ju hört talas om ifall det var så himla farligt?!

Superlåg volym kör man ju med försäkerhets skull, då BORDE det ju vara lugnt tycker man?!

Och vad gäller strålningen, man fattar ju att mobiltelefoner avger en massa strålning och inte ska vara i närheten av barnet, och även datorer som BVC-sköterskan nämnde (även om det isf är skärmen som strålar och inte själva datorn), det snackas det ju om, men om TV:n är på ett par meter bort... Liksom. Det snackas ju aldrig om att TV-strålning är så farlig.

Äh, jag bara svamlar. ;) Men jag fick sådana grubblerier för mig när jag gick hem från BVC efter dessa förmaningar, och lite dåligt samvete. Tycker som sagt det är jättesvärt att avgöra hur allvarligt man ska ta dessa råd. *svamlar vidare*

• nadja84

Jag har tvn på och min son ligger på sin filt och leker i samma rum, ibland kollar han men oftast ligger han och gör annat!!
    Bryr mig inte så mycket om allt man ska och inte, går mest på egen känsla och sunt förnuft!!

*Dylan 2006-03-25*
  • nadja84

Om man bor i en storstad är det även väldigt svårt att skydda sig från strålning, allt strålar mer eller mindre!

*Dylan 2006-03-25*
  • Kajsa Killercat

Har ofta TV:n på, dottern kollar till ibland om det är mycket färger och roliga ljud men oftast somnar han eller gör annat. Det där med strålning är nog lite överdrivet, jag menar idag så blir man ju sjuk av precis allt om man får tro på experterna

• Licizzi

Jag har tv:n på här hemma, men cicci är inte intresserad av den..Om hon skulle få för sig att titta så gör hon det nåra sek bara..Hon är fullt upptagen m att krypa o titta..

• Linastrumpan

TS: är glad att jag inte har din BVC sköterska! Jag bor med min dotter i en etta....Vart skulle jag ha TV då hade hon tänkt? På dass???

• Lottis77

Jag har TV:n på jämt. Hugo som är 11 månader bryr sig inte om den. Kollar dit då och då om det är musik eller så.

• Viran

Tror ver´kligen inte att det är nån fara att titta på tv med sin bäbis i famen. Jag gjorde det jämt när de va små och skulle ammas/matas....
    Det är ju en sak att sätta sin pytte lilla bäbis i en sitter framför i flera timmar. Mina kunde när de blitt lite äldre få titta lite om det krisade sig dvs om båda va ledsna samtidigt och jag va tvungen att fixa mat el nått.

Nu älskar jag tv i bland, underbar barnvakt. Tjejerna kan bli lite intensiva i bland. Typ om man nån gång ger sig på att laga mat med dem två, så är det himla bra att låta de titta 20 minuter annars så är det typ omöjligt...

Men lagom är bäst..

• miss misan

tycker faktiskt att sånnt e ÖVERDRIVET, skulle man skydda sitt barn från allt som KAN vara skadligt så får man flytta ut på en öde ö... ska man som vuxen inte kunna titta på tv på kvällen å ha med sitt lilla barn? kom igen?

• Minna1982

Tror inte heller det är nån fara, så länge man inte sätter dem precis framför för lång tid.

Om det med adhd stämmer borde det ju isf också vara farligt att tex titta ut genom bilfönstret innan 2 år, för då "fladdrar" det ju också väldigt...

Som nån skrev, sunt förnuft, så är det nog ingen fara.

• tjötas

Jag tittar i princip alltid på tv när jag ammar min tvåmånaders, men hon är ju vänd mot mig, inte mot tvn. Dock hör hon ju ljudet såklart. Än är hon inte särskilt intresserad av att titta på tvn men detta läste jag igår i "Barn i början", en bok vi fått från Vi Föräldrar.

"många är rädda för att barnet kan ta skada av att titta på TV. Ibland går det rykten om att det kan framkalla epilepsi. Men det är inte alls farligt att titta på TV, ens för en liten baby. Har man epilepsi, kan i vissa fall ett anfall framkallas av ljusflimmer. Men man kan aldrig få epilepsi av ljus. Det är naturligtvis spännande för babyn att titta på TV där det rör sig i olika färger och låter. Men lagom är bäst. Babysar behöver också umgås och öva rörelser"

Sen har jag ingen forskning eller liknande men tyckte ändå detta var intressant!

• Mli79

Jag har ofta Emma med i soffan om man kollar på film eller så, hon är inte alls intresserad av att titta. Fast å andra sidan är hon ju bara snart 6 veckor.
    Men nåt som jag funderat på är hur ljudkänsliga dom är? Hur mkt ska man skruva ner volymen? Om vi kollar på film eller så utan mkt "actionljud" så är volymen inte mkt mindre än normalt. Om det däremot är mer än bara tal, typ MTV eller liknande så är det låg volym som gäller.

Vart kan man hitta mer information om ljudkänsligheten? Har fundera på det ett tag.

• mammatillpojkar

jag har nästan alltid tv:n på härhemma.. min son tycker att det är jätte kul med tex barnkanalen. självklart så har jag inte honom sittandes i flera timmar frammför tv:n men några minuter (typ 15 som mest) sitter han gärna och tittar, framför allt om det är djur eller nån serie med musik..
    han fyller 1 år om 1 vecka.

• 4barnsMom

Har inte ens tänkt eller hört nåt sånt nångång...

Här är tv:n på och jag sitter gärna där eller vid datorn och ammar

Svar på tråden Hur gör ni med TV:n i närheten av era spädbarn?