• Lalalong

Söker någon som är/har varit timanställd lärare??

Jahapp.. då ska man ut på sin första tjänst då.
    När rektorn på skolan ringde och undrade om jag ville ha ett av jobben de lyst ut (och som jag varit på intervju för) sa han att det var en tjänst på 100% i två månader.
    Även i det mailet han skickade till mig som jag skulle svara på för att han ville ha en skriftlig bekräftelse stod det att det gällde en tjänst på 100%

När jag i måndags fick hem anställningsavtalet som jag skulle skriva på, framgick det att jag är timanställd och inte månadsanställd som jag trodde. Nåja, tänkte jag, det funkar väl lika bra. Så jag skrev på och skicka in avtalet.

Idag fick jag mitt schema. Jag ska undervisa 13 klocktimmar i veckan.  Det är alltså dessa 13 timmar jag ska skriva i mina timrapporter som jag lämnar in.
    Sen, om jag fattat det rätt (??), multipliceras detta med ett tal som min lön sen beräknas på. Detta tal har jag fått för mig är 2, någonting.... Men vad?? Hoppas någon kan svara på det!

Om det är precis runt två så ger det lön för 26 timmar i veckan... det är ju långt i från 100% ju!! *grr*. Räknade för skojjs skull ut om det skulle vara så mycket som 2,5 så blir det lön för 32 timmar i veckan. Det är ju bättre, men knappast heltid det heller.

Finns det någon som kan bringa mer klarhet i det här?
    Skulle ringa facket, men medlemsjouren stängde klockan 15.
    I värsta fall får jag ju vänta och höra i morgon, men det hade varit skönt att bearbeta det nu... och slippa ligga vaken i natt och grubbla

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Svar på tråden Söker någon som är/har varit timanställd lärare??
  • Linda 29

Hej! Jag är lärare på högstadiet, och i vår grundtänst (100%) så har vi 16 lektionspass (är ma och no-lärare, sv och so har något färre timmar). Så om du har fått 13 timmar så borde det vara en 100% tjänst, beroende på vad det är du ska undervisa i. Den extra tiden man har är för rättning och planering, en hel del möten bli det också på en vecka.
    Välkommen in i branchen, det är världens bästa yrke, hoppas du kommer trivas!
    Kanske inte var så mycket svar på dina frågor......
    Lycka till!!

• Lalalong

Linda 29
    Jag ska undervisa i matematik.
    Jag betvivlar inte att den personen jag vikarierar för har en tjänst på 100%, men för mig blir det ju inte det
    Dels får jag inte betalt för konferenser och sånt (behöver alltså inte gå då såklart), kan ju vara skönt men det faller bort ett par timmar där.
    Jag får alltså bara betalt för precis den tiden jag är i klassrummet och undervisar, och sen multipliceras detta med ett tal som ska kompensera för planering och efterarbete.
    Det är det talet jag är ute efter vad det kan vara.
    Har dock för mig att det är runt 2, och då hamnar jag någonstans på att jag får lön för 26-30 timmar i veckan.

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • BejbyBoo

Jag är under utbildning, men fick ett vick i våras. Jag var också timanställd och fyllde i mina timmar själv. Jag räknade själv ut min planeringstid och fyllde i den, oavsett om den skedde hemma eller på skolan. Vet ingenting om något *2 eller så...

• Lalalong

Flake2
    Jasså... det var ett annorlunda system som jag inte hört talas om.

Var uppe hos löneansvariga idag och hörde mig för. Som mattelärare är faktorn de multiplicerar med 2,2. Så för varje timme jag undervisar får jag betalt för ytterligare 1,2 timmar för planering och efterarbete.
    Då lyckas jag skrapa ihop lön för 28,5 timmar i veckan... avsevärt mycket mindre än jag räknat med... . Menmen... sånt e livet!

• majtjo

Är det ett vikariat som enbart räcker sig för två månader så kommer dem att tjäna på att enbart timma dig. Luska reda på och jaga chefen för att kolla så att det finns mer tid efter det. Förök då kräva att de ska månadsanställa dig. Det blir bättre för dig. Tjejerna på skolans exp. brukar vara snälla med att hjälpa till vid sådana här situationer.
    Dryga ut timmarna med att gå på möten, sen är du anställd på 100% är du tvungen i så fall att gå på mötena. Det är vi på vårt jobb. Ser därför framemot på måndag att kliva på min mammaledighet....
    Lycka till i alla fall i skolans värld, galen. spännande och väldigt berikande.

• Lalalong

majtjo
    Att det inte finns mer tid sen är alla helt överrens om. Kanske det dyker upp något och då har jag nog god chans att få mer, men i dags läget är det bara 2 månader och inte mer.

Att dryga ut timmarna med att gå på möten går inte heller tyvärr. Jag har ingen skyldighet att vara på möten, därför tänker de inte heller ersätta mig för de timmar jag är på möten. Så låter det nu i alla fall, kanske kan jag be om stöd i arbetslaget så att vi kan stöta på tillsammans och förklara hur viktigt det är att jag är med möten, för att arbetslaget ska funka.

Jag ser både positivt och negativt på detta så klart. Ett stort plus är ju att jag inte jobbar så himla många timmar i veckan och kan spendera tid med min dotter på 3 månader när hon är vaken och sen jobba på kvällarna när hon lagt sig.

Negativt är ju förståss den ekonomiska aspekten. Och sen också att tiden är så knapp. Den ordinarieläraren har ju alltså detta schemat på en 100% tjänst. Om jag räknar bort säg, 5 timmar i veckan på konferensen, så är det 40 timmar i veckan (eftersom lärare har 45timmars veckor) till att planera, genomföra och utvärdera de lektioner och aktiviteter han har på schemat. Jag får betalt för 26 timmar och ska utföra samma jobb.
    Skrämmande egentligen

Tack!

• BejbyBoo

Lalalong,
    använd det argumentet när du pratar med chefen. Precis som du säger, det är inte rimligt att du ska utföra samma arbete på nästan hälften av tiden.

Lycka till och stå på dig!

Svar på tråden Söker någon som är/har varit timanställd lärare??