• majamia1

11 månader och väldigt orolig sömn, fler?

Hej
    Vår lille Samuel har börjat strula rejält med sömnen nu på sistonde. Förr gav vi honom en flaska välling vid 19-20 och sen somnade han i vår famn och sen vi la ner honom i hans egen säng där han sov gott. Ibland fick vi ge honom nappen och vissa nätter en flaska välling extra nu när det varit varmt, eftersom han inte haft någon större matlust i värmen. Annars har han gått upp sådär mellan 06-07 vilket varit otroligt bra tycker vi.

Nu vill han absolut ligga brevid oss i vår säng och somna och han ska hålla i våra öron, det tar längre tid än innan och skulle vi lägga honom i hans egen säng gallskriker han. Han har även börjat vakna på natten och vara helt otröstlig. Han vill inte ha mat utan är bara jätteledsen. Jag fundrar på om det är mardrömmar.

Han är otroligt aktiv och är igång hela dagarna och sover oftast bara middag 1 gång per dag ca 1 1/2 timme.

Tänkte bara höra hur ni andra har det med era små 11 månaders bebisar.

/Marie

• Svar på tråden 11 månader och väldigt orolig sömn, fler?
  • susan24

Låter exakt som våran lilla tjej, 10 mån. Hon har alltid sovit och somnat bra, men nu är det helt annorlunda. Gallskriker när hon ska ligga i sin säng, och sover oroligt på natten, 4 nätter i rad har hon vaknat och grinat tills jag har flyttat över till vår säng, där hon somnat igen. Tror att det beror på att det händer så mycket i utvecklingen just nu, känns som hon inte "hinner" sova, vill vara med hela tiden.

• solrosen83

Det händer ju så mycket i barnens värld i den åldern. Vår tjej idag 14 månader har lugnat ner sig, men för en tid sedan kunde hon gråta flera gånger/natt...

Du skriver att han är aktiv, kanske han har värk i kroppen efter allt tränande, kanske tänder på G? Svårt att lugna ner sig efter dagens alla nyupptäckta saker, det är ju en hel del nya intryck i den åldern. Jag tror iallfall att det går över efter en tid.

• majamia1

ja det hör nog till åldern, men skönt att det är fler i samma situation. Detta är ju vårt fjärde barn och man glömer ganska fort hur det var sist (9år) är ju ganska lång tid emellan

När han var 6 månader hade han 8 tänder men det är kanske är fler på gång nu. Han kryper väldigt fort och klättrar och går ut med allt så han kan borde sova gott efter allt slit. Han har även 3 stora syskon som glatt hejar på honom.

Vi hoppas bara att det vänder snabbt, han blir inte riktigt nöjd även om han ligger hos oss. men han får ligga hos oss i alla fall.
    Mamma och pappa börjar också bli trötta

• Mrs Marris

Barnen blir extra mammiga vid 10 månadersålder. Tror de drömmer extra mycket då också.

Vi har dock inte känt av det fenomenet eftersom att vår lille klimp alltid sovit oroligt om nätterna. 5-15 ggr/natt har jag fått gå upp i 1 års tid... SÅ jag har inte märkt av några faser, allt har varit en enda lång orolig nattsömn. Nu sover han dock bra sen ca 6 månader tillbaka (är nu 2 år). Vaknar ibland 1-2 ggr/natt men oftast inget alls.

Så mina ord är eg, ta det lugnt det går över! Förstår att det är slitigt, men blir det för kämpigt så försök ta varannan natt så ni inte blir helt slutkörda. När ni får sova ordentligt igen kommer ni att uppskatta det så mycket mer.

Lycka till!

• Tant Green

Ja! Min tjej har somnat själv i sin säng och sovit hela natten sedan hon var 3-4 månader... fram tills hon blev 10 månader! Nu är hon 11,5 månad och det är inte mycket bättre. Hon får somna i vår säng så vi kan ligga bredvid, och då går det visserligen fort att somna och sen kan man flytta över henne till spjälsängen. Sen vaknar hon och skriker till flera gånger per natt, men som tur är somnar hon oftast om direkt.

Hon sover fortfarande 12 timmar per natt, men väldigt oroligt alltså, och oftast sover hon bara 2*45 minuter på dagen.

Jag antar att det beror på att de händer så mycket nu, men det var också så att problemen började när värmen kom och samtidigt åkte vi på semester, så det kan ju vart mycket som var jobbigt just då. Det går säkert över så småningom.

• Xandran

Vi har det likadant här! Mina pojkar är 11 månader och sen en vecka tillbaka ungefär är nätterna skitjobbiga. De vaknar o skriker sådär en gång i halvtimmen nätterna igenom. Ni som har gått igenom det, hur lång tid tar det innan det går över??

• Rina71

Så där är precis min lilla tös på 11 månader med!
    Hon ska absolut inte somna på kvällen, utan gallskriker när man lägger ned henne i spjälsängen. Om jag ligger kvar brevid henne går det bra.
    Separationsångesten är total! Hon är verkligen livrädd att somna själv.
    Det började efter semestern, hur det var inna´n är svårt att säga då alla rutiner upphör när man har semester....

Vet inte hur man får bukt på problemet. Hon sover i vår säng hela natten igenom. Inte skoj då man sover dåligt själv, men vad ska man göra?

• gård

skönt att höra att fler barn i samma ålder går igenom samma fas. sonen sover alltid i vår säng, och alltid har de ju perioder, men jag började nästan tro att han hade problem med magen, eller nåt, då han vaknar många många gånger och är otröstlig. antar att det är mardrömmar.

• majamia1

Tack för alla svar! Skönt att vi alla har det ganska lika. Jag har ju tre stora barn och dom får man tjata på för att de ska stiga upp så det blir bättre
    Jag hoppas bara att det blir bättre när jag börjar lämna honom till dagmamman för jag är ofta själv då min man reser enhel del, och då gäller det att vara utvilad för att fixa jobb och allt annat runt om!
    Lycka till alla! Vi får sova när vi blir gamla

Svar på tråden 11 månader och väldigt orolig sömn, fler?