• Carro W

Kan man göra vit chokladgrädde?

Jag har läst i något recept om chokladgrädde. Man kokar grädde, smälter choklad i grädden, låter det stå i kyl över natten och sen vispar man som vanlig grädde, dock inte så hårt eftersom grädden kan skära sig.

Ska göra tårta till på lördag, Jajjas chokladtårta (recept finns längre ned) men modifiera den lite. Innan jag häller på tryffeln på botten ska jag lägga ett lager hallon, tror det blir riktigt gott. Tänkte sen antingen bre, spritsa eller servera bredvid just vit chokladgrädde.

Någon som vet?

Från JFLs blogg

Jajjas chokladtårta.
    av JFL @ 15:44

200g chocolate chip cookies
    50g smör

CHOKLADTRYFFEL

125g smör
    3 dl vispgrädde
    500g mörk choklad(ej den som heter block)
    0,5 dl starkt kaffe,kan bytas ut mot 2msk conjac

klä botten av en form med löstagbar kant med plastfolje.
    Krossa kakorna till botten i matberedare(ganska fint).smällt smöret till botten och blanda ner kanorna(smulorna)blanda till en massa och tryck ut i ett tunt lager i botten av formen.
    Smält smöret till tryffeln i en kastrull och tillsätt vispgrädde.
    Låt koka upp och dra av från plattan.Bryt ner chokladen i mindre bitar och rör tillsall choklad har smält.
    Tillsätt kaffet och blanda till en jämn och blank tryffel.
    Häll tryffeln i formen och låtsvalna.
    Ställ den avsvalnade kakan i kylen och låt stelna i ca 4 timmar.
    lossa kakan med en vass kniv.
    Kakan är väldigt hållbar och kan förberedas i god tid.

• Svar på tråden Kan man göra vit chokladgrädde?
  • Carro W

Glömde ju lite

Min fråga var alltså, vilka proportioner ska man ha?

• saraseal

ja man kan göra vit chokladgrädde =)

• saraseal

vad menar du? gör som i receptet? grädde kan man ju smaksätta med allt, jag gjorde laktristårta och hade lakrisgrädde.. och mandelgrädde har jag haft till bakelser

• Carro W

Jo att man kan vet jag ju *s* se mitt andra inlägg

• Carro W

Nu är det förvirrat här *s*

Det ska ju vara ung samma konsistens som vanlig grädde, lite tjockare bara, ingen tryffelkonsistens.

• saraseal

smält ner chokladen i grädden och vispa den till lagom konsestens då? kan man inte göra så?

• Carro W

Nja just det receptet jag var ute efter var lite krångligare har jag för mig... Jag är bara rädd att det ska stelna för mycket

• Carro W

Åh nu hittade jag receptet. I en annan tråd som jag själv startade häromdagen...

Den stora frågan är, vad väger 10 st After Eight...
    Tar nog 175 g choklad på 4 dl grädde.

After Eight tårta

Kakbotten
    6 st ägg
    3,5 dl strösocker
    2 krm vaniljsocker
    0,5 l vetemjöl
    2 msk kakao
    Fyllning
    1 paket After Eight, Stort paket, ca 400 g
    0,8 l grädde
    3 st gelatinblad
    1 krm vaniljsocker
    Garnering
    2 dl vispad grädde
    10 st After Eight

Räcker till ca 12 bitar

Tårtbotten:
    1. Vispa ägg och strösocker till en vit porös smet i ca 4 minuter med en elvisp.
    2. Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao och vänd ner försiktigt i äggsmeten.
    3. Häll upp i en smord kakform (ca 25 cm i diameter) med löstagbara kanter.
    4. Grädda ca 25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.
    5. Låt tårtbottnen svalna och skär den sedan i tre lager.

Fyllning:
    1. Lägg undan 10 rutor till garnering, smält resten av After Eight med grädden i en kastrull. Låt smeten kallna i en bunke i kylskåpet, gärna över natten. Det är viktigt att grädden är riktigt kall innan den vispas upp. Annars blir den lös.
    2. Blötlägg gelatinbladen i iskallt vatten.
    3. Vispa ner vaniljsocker i den kalla gräddsmeten. Använd sedan elvisp för att vispa After Eightgrädden. Konsistensen ska bli den samma som vispad grädde (obs, vispa ej för hårt, då kan grädden skära sig).
    4. Smält gelatinet i 2 msk vatten i en kastrull och rör snabbt ner. Använd en vanlig visp och rör försiktigt.
    5. Fyll tårtbotten med After Eightgrädden och lägg mellan tårtbottnarna.
    6. Täck hela tårtan med vispad grädde och låt tårtan ?stå till sig? övertäckt i kylskåpet ca 1 timme.

Garnera med After Eight innan servering.

Svar på tråden Kan man göra vit chokladgrädde?