• Graceful

Hur är Bergsjön och Kortedala?

Jag och min sambo funderar på att flytta till Göteborg (så han slipper pendla dit) och jag undrar lite över hur det är att bo i Bergsjön eller Kortedala? Min sambo vill helst inte flytta dit, och jag vet att de inte har bra rykte, men är de verkligen så illa som alla säger? Jag ser mest fördelar eftersom lägenheterna inte är lika dyra som inne i stan, plus att man förmodligen får lägenhet snabbare eftersom färre folk söker dit. Är det t ex riskabelt att lämna balkongdörren öppen när man är hemma? Kan man gå omkring som ensam tjej?
    Vad tror ni?
    Kan ni rekommendera något annat område annars?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-10 17:42:06:
    Tipsa gärna om olika bostadsföretag där man kan ställa sig i kö i Göteborg.

Och är det förresten kanske bättre att köpa en bostadsrätt?

• Svar på tråden Hur är Bergsjön och Kortedala?
  • bonni

Jag bodde i Göteborg för några år sedan och hade aldrig bosatt mig i Bergsjön, Kortedala känner jag inte till så väl. Jag har ett par kompisar som då bodde i Bergsjön och dom gick aldrig ut ensamma på kvällar och det var inte att rekommendera att ha balkongdörren öppen. Det är som sagt några år sedan så det kan ju ha ändrats.

• Graceful

Jag vet att det inte har så bra rykte, men min syster brukade vistas där för en 10 år sen ungefär, och hon säger att hon aldrig kände sig otrygg eller så.

Min sambo pluggar alltså i Göteborg och det verkar ju på alla lappar han får hemskickat till sig att de försöker blanda folket där lite mer. Det verkar som att de försöker slussa ut fler studenter dit, och jag tänkte att då kanske det inte är så farligt.

Hjällbo eller Hammarkullen då? Eller är det för långt utanför centrum (vilol ju inte bo för långt bort heller.)

• Anti75

Jag skulle ALDRIG bosätta mig där. Även om det så vore gratis! Men det är ju min åsikt. Det händer mer kriminellt där. Självklart för där bor många invandrare som inte har jobb o så. Jag är inte rasist på något sätt! Men de har ju liksom placerat de som har det svårt o socfall.

• Anti75

Hjällbo o hammarkullen är precis likadant!! Hua mig. Får kalla kårar bara du pratar om ställena..

Måste ni bo just inne i centrum? Vart bor ni nu då?

• Anna83GBG

korterdala vet jag inte om men Bergsjön är väll inte en såå trevlig plats. Som anti75 skriver.

• dison

Om man vill bo billigt i Göteborg så finns det en del prisvärda bostadsrätter på Hisingen. Har några bekanta som bor i olika bostadsrättsområden i Biskopsgården, och där upplever jag det som lugnt och trevligt.

• MymlanB

De är områden med sociala problem - det är klart - men de är också områden med helt fantastiska människor, spännande kulturer och annat spännande. Jag har jobbat i Angered, Hjällbo och Hammarkullen och kan helt klart tänka mig att bo där i några år. Men som på alla ställen med sociala problem så finns det vissa saker man kanske ska passa sig för...Men det är roligt också. Bergsjön har ju också en helt fantastisk natur om man är intresserad av det. Angered ett väldigt fint kulturliv. Man får försöka se båda sidorna tycker jag - inte bara problemen. Ge det en chans och se om ni trivs - ni kan ju flytta om ni inte gillar det. De renoverar mycket och det finns områden där man kan få en jättefin hyresrätt för en okej slant - att köpa BR i Göteborg kostar fläsk och om ni inte vet om ni ska stanna så kanske det vore riskabelt - vi vet ju inte vad som händer på bostadsmarknaden framöver . Åk dit på en liten trip vettja och kolla!

• sweettooth

www.boplats.com är det man ska anmäla sig på för att kunna söka lägenhet i Göteborg. Tyvärr är det ganska svårt att få t.o.m ute i Bergsjön o.dyl. men självklart är det lättare än i city. Själv har jag flyttat ut till Gårdsten efter att ha bott i city flera år och jag stormtrivs!!! Känner mig mer trygg här än jag gjorde där faktiskt..

• Linda1976

Skulle inte flytta dit om jag så fick betalt! Spårvagnsförarna kör inte gärna kvällspassen dit ens!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Tirre

Smaken är som baken...och jag kan säga er alla att enligt statistiken sker det mest rån och våldtäckter etc inne i stan...sen kommer hisingen.

Själv bor jag i Kortedala och har bott här i 5 år...stormtrivs...känner mig aldrig otrygg, här bor mest barnfamiljer och "gamlingar"... är inne på min 3:e lgh i kortedala...började med en 2:a , sen en 3:a och nu flyttade vi till en 5:a för 2 veckor sedan.
    Kortedala har mycket fin natur, och mycket grönområden, lekplatser...bra kommunikation till stan.

Däremot så skulle jag inte bosätta mig i Bergsjön, men inte heller i Hjällbo, Hammarkullen, Angered, Tynnered och absolut inte ute på Hisingen....
    Men som sagt smaken är som baken...den som bor på hisingen eller i angered tycker säkert att de har dt bra där....

Svar på tråden Hur är Bergsjön och Kortedala?