• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bränns eller sticks humlor?
  • Beckah82

så pinsamt skojigt att så många trodde att de bränns hahaha

Men de tär klart man SÄGER ju att de bränns så, men ajg trodde ändå att folk hade lite bättre koll

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • blåbärskullen

alla vet väll att de sticks, och att man bara säger att de bränns. klart de bränns - men det är bara giftet från deras gadd.
    nervis ; sen kan de bitas också, men det kan ju alla djur. igår fick jag faktiskt höra om en väns bekant som till o med hade bitmärken kvar av en bålgeting som ville smaka på henne! hehe.

• Soya

De sticks, men jag kan inte låta bli att säga "bränns" - det sitter liksom i ryggraden...

• Gisse the one and only

Det är inte så ofta man hör att någon blivit stucken av en humla. Vissa säger att de bränns. Om man blir stucken av en humla kan det kännas som det bränns. Den som någon gång har blivit stucken vet att man ser stickhålet.

Men humlor är tåliga och lugna och använder sällan sin gadd. Om man är väldigt försiktig kan man klappa dem lätt på ryggen!

Hos humlorna är det honor och arbetare som har gadd. Det är likadant hos bin och getingar. Hanarna som föds senare på sommaren har ingen gadd. Humlorna är så ludna att det är svårt att se gadden.

• Ninizen

Vadå pinsamt skojigt?????

Jag har blivit stucken av en humla. Men jag tyckte att det brändes! HA! Så det så!!!

• PetraGos

Varför bränns humlor?
    Min mamma sa också alltid att humlor bränns. Det gör de förstås inte, om man menar att de skulle brännas med något varmt. Men det gift de sprutar in då de sticks aktiverar alla möjliga känselnerver i huden, bland annat nerver som signalerar värme, och den samlade känslan är att det bränns. Dessutom lämnar humlorna nästan aldrig kvar sin gadd i sticket (vilket bin gör), så det man ser efter ett humlestick är bara en rodnad som faktiskt liknar ett brännsår. Till och med bildas en ?brännblåsa? ibland.

• Gisse the one and only

Ja bin dör efter att de stuckit MEN getingar, de som nu oftatst menar när man talar om bin, de kan stickas hur många gånger som helst.

Svar på tråden Bränns eller sticks humlor?