• Julius

Nässpray till hjälp!?

Kan mina amningsproblem bero på dålig utdrivningsreflex? Visst finns det väl nässpray som kan hjälpa o e det receptfritt isåfall?
    Julius äter ju bättre och blir nöjdare när jag pumpat ut och ger i flaska!
    Nån mer med samma problem?
    Mvh Biggan

• Svar på tråden Nässpray till hjälp!?
  • Johnna

Syntocinon, heter den, men nej den är inte receptfri. Kan skrivas ut av distriktssköterskan. Fråga på BVC. Jag hade aldrig klarat mig utan den...

• Julius

Berätta mer snälla Johnna, du verkar veta hur det funkar?

• Rut

Jag fick sådan spray utskriven på BVC. Vilken lycka. Inga mer stockningar samt att han ammar mycket effektivare.
    Sprayen öppnar upp mjölkgångarna så att flödet blir bättre.

• Julius

Har nu varit inne och kollat upp det i FASS. Ska ringa till BVC direkt omorgon för att fixa recept! Tackar tackar!
    Kram Biggan

• Johnna

Ja, vi klarade oss som sagt inte utan den. Den hjälper ju alltså till utdrivningen och det var stor skillnad för min lille kille om jag hade sprayat eller inte. Vi använde amningsnapp hela amningsperioden (4-5 mån) och det var lite jobbigt att få i gång utdrivningseffekten för sonen, när han sög "genom" amningsnappen. Med sprayen funkade det MYCKET bättre.
    Lycka till!

• Julius

Jag har nu varit på BVC och är inte lycklig!
    Fick dock nässpray, men efter visst tjat. Fick rådet att jag efter varje amning ska ge honom 100 ml till i flaska eftersom jag ammade honom där och resultatat var KATASTROF!!! Han hade fått i sig endast 25 ml när jag hade suttit en kvart och matat. Vad ger ni för det?!
    är dock lite snuvig nu och vet inte om sprayen funkar då!?
    Hade fått mjölkstockning inatt oxå plus att han sugit snett så jag fått sår. I natt pumpade jag ur det braa bröstet i 2 omgångar och fick då ur 110 + 80 ml.
    Är det dax att ge upp nu eller vad tror ni andra!?
    Mitt psyke är inte i bästa form nu om ni förstår. Tårarna rinner och ont har jag samt en hungrig unge som skriker och inte är nöjd...
    Känns dock lite bättre att jag kan skriva av mig här och kanske få lite tips och råd om hur jag ska göra härnäst.
    Mvh Biggan

• Julius

Finns det ingen som kan peppa mig?

• Johnna

Oj, oj... Låter inget roligt. Hur gammal är han?
    Pumpa är ju bra för att öka produktionen. Pumpa gärna strax efter du ammat honom. Nässprayen hjälper ju bara utdrivningen, inte själva produktionen. Amningste kan du ju testa också. Jag höll på med allt detta i ungefär 4 månader... Man får någonstanns bestämma sig för om det är värt det, eller i allafall hitta något läge där man kan känna sig nöjd. är man ledsen och deppad så hjälper ju inte det produktionen direkt. Men vill du helst fortsätta helamma så gäller ju att amma mycket och gärna pumpa lite också. Men kom i håg att du är ingen sämre mamma för att du ger lite tillägg. Kanske är det till och med så att du blir en bättre mamma om du ger lite tillägg (=du och bebisen kanske blir gladare). Men man måste bestämma sådant själv... Ha det fint, känner för er!

• Julius

Julius är född den 6 augusti och är snart 10 veckor!!!
    Vet inte hur jag ska få bort proppen som orsakar mjölkstockningen? Han får ju uppenbarligen inte ut någon mängd när han äter och jag kan inte få ut mer än några droppar när jag handmjölkar.
    Tips på detta eftersöks!!!

• Skusan

Tips mot stockning är att duscha varmt precis innan amningen. Amma oftare på det bröstet fast det gör ont. Och tips om sprayen, snyt dig ordentligt innan du tar den, och 5-10 minuter innan amningen för bäst effekt. Hoppas det hjälper för dig!
    Kram!

• isabell22

Vetekudde är bra också jag värmde den 4-5 ggr och la på den efter en lång duch plus att Ella fick amma den sidan mycket då släppte det. Jag är mer noga med kläder nu.

• Starkast

Vila mycket och drick mycket!
    Och det bästa du kan göra (men inte det lättaste) är att inte oroa dig! stress är absolut inte braför tuttarna!

VILA;MYCKET VATTEN OCH INGEN STRESS!!!!!!!!!!!

Det löser sig!
    Tänk på att du är världens bästa mamma hur det än går!

• Starkast

Amma mycket mot mjölkstockningen!

Jag har fått det några gånger. Ammade då minst 2 gånger i timmen på det onda bröstet. Jätte, jätteont. Men sätt på en bra skiva där du kan texten. sjöng med så är det lättare att "glömma bort" det onda!

Det här har hjälpt för mig!

• USK

använd nässprayet det hjälper det hjälpte mig att få igång utdrivnigsreflexen att komma igång.
    då behöver han inte kämpa för att få mat

Svar på tråden Nässpray till hjälp!?