• LPW

Tvätta tyg- sy innan?!

Om man inte vill att tyg av bomull skall krypa så bör man ju tvätta det innan man syr, men frågan är hur?! Skall man zig-zacka kanterna innan eller hur gör man egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-15 12:38:56:
    Stavar visst som en kråka ser jag . Tur att ni förstod att jag menade "krympa" och inte "krypa"...

• Svar på tråden Tvätta tyg- sy innan?!
  • Soya

Stadkanter behöver inte sicksackas, men andra kanter kan ju vara bra att dra runt lite snabbt för att undvika en maskin full med tråd :)

• Beatrize74

Jag brukar sicksacka snabbt innan jag slänger den i maskinen. (Har lärt mig av mina misstag)

• nelly 1

nääää säg inte så
    jag har ju kastat in tyget utan att göra nåt åt kanterna ju

• mammatilmoa

det bästa är nog att sick sacka.. för att få så mycket kvar av tyget som möjligt..

• nelly 1

det gick hyfsat bra med tyget
    lite trådigt i ena kanten men inte så farligt som tur var

• Beppan812

Jag zick-zackar aldrig mina tyger innan jag tvättar dem eftersom jag syr lapptäcken av mina tyger så måste jag hur som helst skära bort antingen det som jag zick-zackat eller det som fransar sig och med mina tyger så är det på ett ut. De tyger jag använder till lapptekniken är av ganska hög kvalitet så det kanske är så att de inte fransar så mycket vanlig lakansväv fransar betydligt mera.

• LPW

Det är lapptäckstyger som jag skall sy av

• Beppan812

då skulle inte jag ha zick zackat innan. Vad ska du sy för något om man får vara nyfiken?

• LPW

... till vår nya katt som vi skall hämta den 2 september

• Beppan812

åh vad spännande tyvärr så är min sambo allergisk mot katter annars hade jag haft flera stycken.

Svar på tråden Tvätta tyg- sy innan?!