• Ead

Spontant gravid trots PCO

Jag har PCO och har lyckats att bli spontant gravid två gånger trots det. Jag fick dessvärre missfall sista gången. Det är nu ett år sedan och jag har fortfarande inte fått igång en normal menscykel. Men nu har jag grav symtom. Ont i nedre magen, illamående, trötthet. Tog ett test för ca2 veckor sedan som var neg. Men det kan ju ha varit för tidigt. Jag vågar inte ta ett test till, jag okar inte med besvikelsen. Jag ska till Fertilitetsenheten om några veckor för att påbörja PCO behandling.

Min fråga är: Är det någon här med PCO som lyckts bli gravid trots onormal menscykel utan behandling. Jag har ju själv blivit det 2 ggr. Men kan det verkligen hända igen?

Hur många har dessutom fått neg när det varit pos?Även det hände mig när jag var gravid förra gången.

Hoppas någon orkar svara!
    KRAMAR!!

• Svar på tråden Spontant gravid trots PCO
  • Princess Leia

Jag har oxå PCOS!!!
    Jag fick metformin utskrivet av en kvinnoläkare förra året i Juni månad. Det resulterade till att jag ett halvår senare hade gått ner 17kg och det satte även igång min ägglossning. Jag och min kille har försökt att få barn i 7 år utan posetivt resultat + ett ivf försök på karolinska med negativt resultat. Den 2 April i år blev jag gravid.... Jag är nu i v.28 och mår toppen. Jag slutade dock med metformin tillfälligt tills jag har varit gravid och ammat klart. Vi hade mer eller mindre gett upp hoppet på att bli gravida. men så plötsligt hände det. (På helt naturlig väg). Vi är så lyckliga och jag rekomenderar verkligen Metformin till alla med PCOS. Ett tips dock: Ta alltid tabletterna till måltid för då minskar risken för dålig mage osv. Lycka till, till er alla! / En lycklig tjej!

• 64ulla

Hej
    Jag har fått tvillingar med pergokur och därefter blivit gravid spontant två gånger. Den sista åt jag metformin. Så det finns hopp!!!

• lottaliza

Jag blev oplanerat och spontant gravid trots att jag sedan puberteten haft mens (och därmed ägglossning) max 1-2 ggr/år... Fick pco:n bekräftad några månader innan min dotter blev till, men ingen behandling. Hade oskyddad sex rätt ofta, men aldrig några ägglossningar (iaf ingen riktig mens) innan den som gjorde mig gravid.

Hoppas verkligen att det kan hända igen!

• mojkan

Enda behandlingen som jag har haft för PCO är p-piller. De gjorde så att jag blev gravid i alla fall och många läkare har sagt att det är bra att använda p-piller ett tag, sluta och sen försöka bli gravid direkt. Fungerar för många. Fast jag blev gravid under användningen...

• Ejnie

Ead,

metformin är en diabetesmedicin som också används för PCO.

• Ead

När jag blev gravid med min dotter så var det när jag åt p-piller. Andra gången som blev mf så var det strax efter jag ätit p-piller. Kenpigt eller hur, gravid spontant TROTS p-piller och PCO!!

• CoolJen

Jag har lyckats!
    Kanske hade vi bara en otrolig tur, men gravid är jag.

• Ead

JAg har ju själv blivit det 2 ggr. JAg kanju inte ha en sån tur att det går en 3.e gång?

• tuzzla

Jag har 2 barn som kommit utan behandling!!!!

Nr 1 kom innan jag fått diagnosen, och när vi planerade för nr 2 tog jag kontakt med min läkare som skrev ut något ägglossningsstimulerande(gestapuran? Minns inte namnet, det var 5 år sedan).
    "Ring mig för en ny tid när din mens kommit", sa han.

Efter 2 veckor ringde jag och undrade hur länge jag skulle vänta, och jag fick då rådet att ta ett gravtest. Det var negativt. Några dagar senare tog jag ett nytt test, som också visade negativt, men på det tredje försöket var det positivt!

När jag inte äter p-piller har jag ägglossning?, men i vart fall mens ca var tredje månad.

Har inte vågat prova med ett tredje barn. Vågar inte tro att det kan gå lika lätt igen!

• Tigris

Hej! Både jag och en kompis till mig har PCO. De försökte få ett barn till i 8 år och skulle nu i höstas börja med IVF, då blev hon gravid spontant så det finns solskenshistorier!

• Cavalchina

Vill höra fler! Behöver peppning!

• Princess Leia

Ead hur går det?
    Hur går det för alla andra??
    *nyfiken*

• Ead

Jag har fått metformin utskrivet och när jag gått ner lite så ska jga få pergotime. Min första metforminvecka gick jag ner 1,2 kg. Jag har inte vägt mig sedan dess. Har även fått remiss till dietist.

• Princess Leia

Ead: Jag är glad för din skull lycka till nu! Mvh Fia

• Ead

Princess Leia: Tack!!! jag hoppas så på att jag fortsätter i den här takten!

• Emmiez

jag skall till vårdcentralen på måndag och prata med en som kanske kan hjälpa mig lite med hur jag skall äta på bra sätt..

jag har metformin och har gått ner 3,8 på 4 veckor.. jag e rätt nöjd med det faktiskt..
    hoppas bara jag går ner 6,2 till så jag kan få hjälp snart

• lys

Har pco och nästan aldrig mens, har blivit spontant gravid 4 ggr, men har tyvärr inte fått gå tiden ut!
    Däremot fick jag en son genom ivf!

Svar på tråden Spontant gravid trots PCO