• Sött Blåbär

Vad bjuder man en VEGAN på middag?

Jag ska ha besök i helgen av ett par som är veganer...har ingen aning om vad jag ska bjuda dem på för mat....

Behöver tips!!!!

• Svar på tråden Vad bjuder man en VEGAN på middag?
  • luffilu

bjud på ett glas iskallt silver the utan socker och mjölk!

• Sött Blåbär

Det lär dom nog inte bli mätta på!!!
    Hehehe......

• Mumin

Sallad med vinagrettedressing kanske. Quorn, äter veganer det? Det finns ju speciella korvar, färs etc. Kolla här, de har recept: http://www.vegan.nu/

After all... tomorrow is another day.
  • LRX

Kolla in mat från mellanöstern, eller Libanon typ, där finns massor med godaker som veganer kan äta!

• Sött Blåbär

Tack för länkarna!Ska genast kolla!

• mrskensington

Grönsaksgryta med grönsaksbuljongtärning och matolja i stället för smör/margarin och sojagrädde i stället för matlagningsgrädde/crème fraiche. Vanliga mataffärer har ofta någon slags veganfärs i sitt sortiment. Undvik quorn - det innehåller ägg.

• Ylle

quorn innehåller äggprotein. så bjud inte på det.

en enkel rätt är linsgryta eller linssoppa...

tex:

2 lökar
    2 burkar krossade tomater
    ½ grönsaksbuljong
    1 riven morot
    1 dl röda linser
    kanske lite kikärtor
    vitlök
    svartpeppar
    basilika

fräs löken. i med tomaten, buljongen och linserna. koka tills linserna är nästan klara (ca 10-12 min), i med vitlöken, moroten och kikärtorna om du vill ha det. krydda efter smak. färdigt!

supergott med pasta, ris och hirs. finns speciell veganost att köpa i dom flesta affärer. gott att riva över.

• EJL

Asiatisk mungbönsgryta

(1 röst)
    4dl kokta mungbönor
    3st rivna morötter
    3st hackade salladslökar
    1 brk kokosmjölk
    1 gäng harricotes vertes
    2st grönsaksbuljongtärningar
    1 msk gul curry pasta
    Valfri mängd soja

Stek löken i lite olja samt gul curry pasta, tillsätt sedan morötterna, mungbönorna, de gröna bönorna och sist kokosmjölken. Låt koka en stund och smaksätt sedan med buljongtärningarna och sojan. Servera med ris
    .:*mamma till Leon*:.
  • Paksenarion

berätta gärna vad det blir/blev.. =0)

Svar på tråden Vad bjuder man en VEGAN på middag?