Vad bjuder man en VEGAN på middag?
Jag ska ha besök i helgen av ett par som är veganer...har ingen aning om vad jag ska bjuda dem på för mat....
Behöver tips!!!!
Jag ska ha besök i helgen av ett par som är veganer...har ingen aning om vad jag ska bjuda dem på för mat....
Behöver tips!!!!
bjud på ett glas iskallt silver the utan socker och mjölk!
Det lär dom nog inte bli mätta på!!!
Hehehe......
www.vegan.nu/recipes/
titta in här...
Där verkar vara mycket gott...
Är inte vegan själv, men gillar vegankost ändå.
Sallad med vinagrettedressing kanske. Quorn, äter veganer det? Det finns ju speciella korvar, färs etc. Kolla här, de har recept: http://www.vegan.nu/
Kolla in mat från mellanöstern, eller Libanon typ, där finns massor med godaker som veganer kan äta!
Tack för länkarna!Ska genast kolla!
*godsaker
Grönsaksgryta med grönsaksbuljongtärning och matolja i stället för smör/margarin och sojagrädde i stället för matlagningsgrädde/crème fraiche. Vanliga mataffärer har ofta någon slags veganfärs i sitt sortiment. Undvik quorn - det innehåller ägg.
quorn innehåller äggprotein. så bjud inte på det.
en enkel rätt är linsgryta eller linssoppa...
tex:
2 lökar
2 burkar krossade tomater
½ grönsaksbuljong
1 riven morot
1 dl röda linser
kanske lite kikärtor
vitlök
svartpeppar
basilika
fräs löken. i med tomaten, buljongen och linserna. koka tills linserna är nästan klara (ca 10-12 min), i med vitlöken, moroten och kikärtorna om du vill ha det. krydda efter smak. färdigt!
supergott med pasta, ris och hirs. finns speciell veganost att köpa i dom flesta affärer. gott att riva över.
Asiatisk mungbönsgryta
berätta gärna vad det blir/blev.. =0)