• Ulle71

Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet

Hej,

Vår lilla tjej Thea, nu 2,5 år, har länge haft problem med mat/tarm. Vi har nu, genom att testa att utesluta en del mjölkprodukter, konstaterat att hon mår mycket bättre på låg laktosdiet (alltså ej helt laktosfri).

Vi har varit hos olika läkare med henne sedan hon var spädbarn men det känns tyvärr som om man inte riktigt blir tagen på allvar eftersom Theas problem "bara" varit:
    * massor av skrik och svårt att sova/komma till ro, kräkningar efter amning (nyfödd till ca 6-8 månaders ålder).
    * hård mage/förstoppningar vilket ledde till en portvaktstagg (ca 8-12 månaders ålder).
    * ointresse för mat
    * lös mage/kräkningar (runt 1 år gammal och det höll på i ca 3-4 månader. Vi trodde att det var magsjuka men nu är vi inte lika säkra längre.)
    * återkommande (illaluktande) diarréer och matvägran

Efter att ha sökt information på nätet har vi insett att Theas symptom stämmer bra överens med symtomen för laktoskänslighet. Vi valde därför att under sommaren (då vi alla har varit lediga) att byta ut mjölken mot laktosfri mjölk, smör mot laktosfritt smör osv och det har gett resultat. Thea verkar tåla lite laktos. Lite fil eller yougurt går bra men hon verkar inte tåla t ex ren vanlig mjölk.

Jag har nu några frågor till er som är kunniga i ämnet, som har barn med samma åkomma eller som själva lider av laktosintolerans.

1. Kan man födas med laktosintolerans dvs med avsaknad av enzymet laktas? (Vissa påstår att laktosintolerans debuterar senare i livet och andra påstår att 80% av världens befolkning har det. Var stämmer?)
    2. Kan det växa bort? Isån´t fall när (vanligtvis)?
    3. Jag drack, och dricker fortfarande, mycket mjölk. Kan det ha varit anledningen till att Thea skrek massor samt sov väldigt lite och kräktes väldigt mycket under den tid jag ammade henne?
    4. Hon verkar tåla Sempers fullkornsvälling som hon får morgon och kväll, men jag förstår inte hur det är möjligt eftersom den innehåller skummjölk och
    den i sin tur innehåller mycket laktos.
    5. Jag har läst att det finns tabletter och droppar på Apoteket som man kan ta innan man äter någon som innehåller laktos. Kan/får man ge denna medicin till barn som bara är 2,5 år gamla?
    6. Hur fort kan man få ont i magen/diarre efter att ha fått i sig för mycket laktos och hur länge kan diareérna dröja sej kvar? (Vi var på restaurang i onsdagskväll och Thea drack ca 1 dl mjölk till sina pannkakor. Hon bajsade löst i blöjan nästan på en gång eftera tt hon hade börjat dricka mjölken som naturligtvis var vanlig mjölk, men sedan blev det inget mer förrän dagen efter då det blev tre lösa blöjor till.)
    7. Måste man få ont i magen av för mycket laktos? (Vi upplever inte att hon får ont i magen trots att hon får diarré.)
    8. Finns det laktosfri mjölk på 2-3 dl förpackning?
    9. Kan man bli "mer" laktoskänslig vid t ex en förkylning? (Vet att man blir det efter t ex en magsjuka.)

Vi vet att denna åkomma går att leva med men vi vill lära oss så mycket som möjligt för att Thea ska må så bra som det går.

Mycket tacksam för svar!
    Kram från mamma Ulle

• Svar på tråden Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet
  • Räkans mamma

1. Båda svaren är rätt. IAsien och Finland är de allra flesta laktosintoleranta från födseln. Annars kan det "slå till" när som helst. Min man fick det i (mycket) vuxen ålder.
    2. Är man väldigt restriktiv - dvs absolut inga mjölkprodukter - under en längre tid kan det i vissa fall försvinna. Räkna inte med det...
    3. ingen aning...
    4. Läs svar 2. Jag hade varit försiktig. Det sägs att de som är intoleranta kan tåla laktosmängden motsvarande ett halvt glas mjölk om dagen.
    5. Fråga på apoteket.
    6. Min man känner av det inom några timmar (1-3 timmar) och när han "fuskat" är han körig i magen hela nästa dag också.
    7. Måste man väl inte men när det börjar köra runt vet vi ju alla hur det känns...
    8. Tror inte det. Vi har bara 1liters förpackningar här, men hållbarheten verkar vara lite längre än på vanlig mjölk.
    9. Inte omöjligt (men kanske inte troligt). Vid alla slags infektioner i kroppen kan saker hända ju.

Det ät inte så svårt att leva med laktosintolerans. Det finns ofta alternativ och utbudet blir hela tiden större. Tofuline (t.ex glass) och Oatly (jättegod pannkakssmet och också (havresmakande) glass) är bra märken att hålla utkik efter.

Hoppas mina svar hjälper lite.
    Kram & lycka till

• Tant Blå

Hej!
    Några av mina erfarenheter då vi har en 4-åring som är laktosintolerant, upptäcktes runt1-1,5 års ålder.

1. Ja, större delen av världens vuxna befolkning har en minskad el. ingen produktion av laktas, vilket är det samma som laktosintolerans. I Sverige verkar det bli vanligare och vanligare. Det kan bero på en ökad kunskap och medvetenhet om att laktosintolerans faktiskt finns. Titta i mejerihyllan i butiken! Massor med laktosreducerat!! Det fanns inte för 5-10 år sen.

2. man kan bli mindre känslig med tiden, men jag tror det är individuellt.

3.Skulle kunna vara så, men så var det inte med vår unge.

4. Man kan tåla viss mängd mjölk och att dricka välling kanske ligger i Theas toleransnivå, därför funkar det. Välling gick bra för vår unge oxå, men vi minskade vällingdrickandet till 1gg/dag för att öka utrymmet för övrig laktos i maten.

5. Ja laktas finns på apoteket som hjälper till att bryta ner mjölksockret om du får i dig det. Vet dock inget om åldersrek.

6. Reaktion kan komma fort och tänk på att mjölk och pannkakor blir jättemycket laktos då det är mjölk i pannkakorna oxå! Hur länge reaktionen pågår kan oxå var aindividuellt beroende på hur känslig man är.

7. Man måste inte få ont i magen! Det får vår unge väldigt sällan. Däremot blir bajset inte roligt.

8. Tror ej det men ej säker.

9. rent logiskt tror jag man blir mer känslig om man är sjuk då ju redan kroppen är nersatt av den förkylning el annat

Lycka till! Höre av dej om du vill veta mer! Själv tycker jag inte det känns så farligt då det nu finns så mycket låglaktosprodukter, och vi använder det i all vår mat så därför lagar vi ingen annan eller annorlunda mat till sonen.

• snusmumrik531

Laktos int växer INTE bort men däremot så kommer ju din dotter att växa och utvecklas och hanterar mjölken på ett annat sätt.
    Min son är 10 år nu och som liten så hade vi helt mjölk fritt men idag så klarar han låglaktos fil osv.
    Han började med Solhavre som liten och det dricker han än. Det är hans mjölk.

Min son kunde tom kräkas ibland som liten om han fick i sig för mkt mjölk. Han var också förstoppad / diarre om vartannat.
    Han är än idag extra känslig i magen några dagar efter en "över konsumtion" av mjölk. Så har han fått i sig för mkt så kör vi helt mjölkfritt ett par dagar och sen så kan han få i sig låglaktos fil till frukost igen osv.
    Han får oftast ont i magen, ibland riktiga kramper så han ligger ner. Bubblig och höga tarmljud. Allt detta innan ev kräkning/diarre.

Jag får upplevelsen att min son blir extra känslig vid andra skjukdommar som ex förkylning.

Ja, det finns piller man köpa på apoteket och som man äter då strax innan man äter något med extra mjölk.
    Pillren är extremt dyra och dem flesta äter dem bara när dem blir bortbjudna på kalas osv.
    Själv har vi inte provat dem. Idag vet vi när han blir bortbjuden på ex kalas och planerar efter det med hel fritt någon dag innan och efter osv.

Ja, mjölken som du drack gick över i moders mjölken och den kände hon utav.

Ja, kan inte exakt siffra men det är inte omöjligt att 80% inte tål mjölk. Laktos int räknas inte heller idag som en sjukdom och man kan inte få ersättning för extra utgifter osv.

• Ulle71

Hej och tack snälla ni för era svar!

Trots att vi nu har insett att Thea är laktosintolerant så känns det ändå bra för nu vet vi iallafall hur vi ska "hantera" hennes mage. Det finns ju massor av bra ersättningsprodukter så vi ska nog greja det här!

Vi håller dock tummarna för att det blir bättre med åren så att hon inte behöver känna sig annorlunda när hon blir äldre...tänker mamman som har varit allergisk (bl a fisk, skaldjur och nötter) i hela sitt liv...

Än en gång tack för svaren så långt och om fler är inne på denna tråd så får dela gärna med er av era erfarenheter.

Kram från mamma Ulle

Svar på tråden Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet