Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet
Hej,
Vår lilla tjej Thea, nu 2,5 år, har länge haft problem med mat/tarm. Vi har nu, genom att testa att utesluta en del mjölkprodukter, konstaterat att hon mår mycket bättre på låg laktosdiet (alltså ej helt laktosfri).
Vi har varit hos olika läkare med henne sedan hon var spädbarn men det känns tyvärr som om man inte riktigt blir tagen på allvar eftersom Theas problem "bara" varit:
* massor av skrik och svårt att sova/komma till ro, kräkningar efter amning (nyfödd till ca 6-8 månaders ålder).
* hård mage/förstoppningar vilket ledde till en portvaktstagg (ca 8-12 månaders ålder).
* ointresse för mat
* lös mage/kräkningar (runt 1 år gammal och det höll på i ca 3-4 månader. Vi trodde att det var magsjuka men nu är vi inte lika säkra längre.)
* återkommande (illaluktande) diarréer och matvägran
Efter att ha sökt information på nätet har vi insett att Theas symptom stämmer bra överens med symtomen för laktoskänslighet. Vi valde därför att under sommaren (då vi alla har varit lediga) att byta ut mjölken mot laktosfri mjölk, smör mot laktosfritt smör osv och det har gett resultat. Thea verkar tåla lite laktos. Lite fil eller yougurt går bra men hon verkar inte tåla t ex ren vanlig mjölk.
Jag har nu några frågor till er som är kunniga i ämnet, som har barn med samma åkomma eller som själva lider av laktosintolerans.
1. Kan man födas med laktosintolerans dvs med avsaknad av enzymet laktas? (Vissa påstår att laktosintolerans debuterar senare i livet och andra påstår att 80% av världens befolkning har det. Var stämmer?)
2. Kan det växa bort? Isån´t fall när (vanligtvis)?
3. Jag drack, och dricker fortfarande, mycket mjölk. Kan det ha varit anledningen till att Thea skrek massor samt sov väldigt lite och kräktes väldigt mycket under den tid jag ammade henne?
4. Hon verkar tåla Sempers fullkornsvälling som hon får morgon och kväll, men jag förstår inte hur det är möjligt eftersom den innehåller skummjölk och
den i sin tur innehåller mycket laktos.
5. Jag har läst att det finns tabletter och droppar på Apoteket som man kan ta innan man äter någon som innehåller laktos. Kan/får man ge denna medicin till barn som bara är 2,5 år gamla?
6. Hur fort kan man få ont i magen/diarre efter att ha fått i sig för mycket laktos och hur länge kan diareérna dröja sej kvar? (Vi var på restaurang i onsdagskväll och Thea drack ca 1 dl mjölk till sina pannkakor. Hon bajsade löst i blöjan nästan på en gång eftera tt hon hade börjat dricka mjölken som naturligtvis var vanlig mjölk, men sedan blev det inget mer förrän dagen efter då det blev tre lösa blöjor till.)
7. Måste man få ont i magen av för mycket laktos? (Vi upplever inte att hon får ont i magen trots att hon får diarré.)
8. Finns det laktosfri mjölk på 2-3 dl förpackning?
9. Kan man bli "mer" laktoskänslig vid t ex en förkylning? (Vet att man blir det efter t ex en magsjuka.)
Vi vet att denna åkomma går att leva med men vi vill lära oss så mycket som möjligt för att Thea ska må så bra som det går.
Mycket tacksam för svar!
Kram från mamma Ulle