Inlägg från: snusmumrik531 |Visa alla inlägg
  • snusmumrik531

Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet

Laktos int växer INTE bort men däremot så kommer ju din dotter att växa och utvecklas och hanterar mjölken på ett annat sätt.
    Min son är 10 år nu och som liten så hade vi helt mjölk fritt men idag så klarar han låglaktos fil osv.
    Han började med Solhavre som liten och det dricker han än. Det är hans mjölk.

Min son kunde tom kräkas ibland som liten om han fick i sig för mkt mjölk. Han var också förstoppad / diarre om vartannat.
    Han är än idag extra känslig i magen några dagar efter en "över konsumtion" av mjölk. Så har han fått i sig för mkt så kör vi helt mjölkfritt ett par dagar och sen så kan han få i sig låglaktos fil till frukost igen osv.
    Han får oftast ont i magen, ibland riktiga kramper så han ligger ner. Bubblig och höga tarmljud. Allt detta innan ev kräkning/diarre.

Jag får upplevelsen att min son blir extra känslig vid andra skjukdommar som ex förkylning.

Ja, det finns piller man köpa på apoteket och som man äter då strax innan man äter något med extra mjölk.
    Pillren är extremt dyra och dem flesta äter dem bara när dem blir bortbjudna på kalas osv.
    Själv har vi inte provat dem. Idag vet vi när han blir bortbjuden på ex kalas och planerar efter det med hel fritt någon dag innan och efter osv.

Ja, mjölken som du drack gick över i moders mjölken och den kände hon utav.

Ja, kan inte exakt siffra men det är inte omöjligt att 80% inte tål mjölk. Laktos int räknas inte heller idag som en sjukdom och man kan inte få ersättning för extra utgifter osv.

Svar på tråden Laktosintolerant - Behöver er kunskap/erfarenhet