• Plommonet

Kan man använda flourtabletter?

Är det någon som vet vad som gäller angående flourtabletter?
    Nu när man ska vara lite extra noga med munhygienen, så kom jag att tänka på att man kan ju tugga flourtabletter. Är det någon som vet om det kan vaara skadligt på något vis?
    Eller är det bara att tugga på?

• Svar på tråden Kan man använda flourtabletter?
  • Babette

Ingen aning, har också försökt att ta reda på det, ska till tandläkaren nästa vecka, kanske dom vet? =)

• Alices Mamma

Jag fick rådet av min tandläkare att inte äta flourtabletter under graviditeten.

• EverSoNice

Jag använder det eftersom jag haft tandställning och nu har en tråd bakom tänderna. Min BM sa att det inte är farligt.

• TigerHumlan

Min tandläkare rekommenderade att jag istället för flourtablett tog den svagaste flourlösningen 0.025 och gurglar med en gång om dagen. Bättre tyckte hon. Det är nog olika teorier där som med allt annat. Själv tycker jag inte om flourtabletter över huvud taget (oavsett graviditet eller inte) men det är en smaksak.

• Skakis

Alice mamma: Blir lite nyfiken... Konstigt men vanligt kanske att man får olika bud av olika människor Fick du någon förklaring till det? Jag har ätit flourtabletter hela grav. och är i vecka 38 nu så det är väl inte mycket att göra åt saken men ändå

• babylover

Jag var hos tandhygienisten i början av denna graviditet och fick samma besked som när jag väntade sonen(född 1994) att det är jättebra att ta max 6 tabletter om dagen om man har problem med att borsta tänderna.

• JsN

Barn (framförallt spädbarn) är känsligare än vuxna för höga koncentrationer av fluor. Framförallt är risken för emaljfläckar på tänderna, men det kan även lagras i skelett.

Huruvida fluortabletter bör/kan användas beror också på hur höga halter av fluor det finns i dricksvattnet på orten där du bor. Detta varierar kraftigt över landet. På vissa ställen är fluoridhalten så låg i dricksvattnet att samtliga bör använda fluortabletter, på andra ställen är fluoridhalten så hög att man har svårt att klara de gränsvärden som finns. Dessa gränsvärden sänktes kraftigt med nya EU-direktiv. I Sverige tycker mn av tradition att fluoridens positiva effekter för tandhälsan mer än väl uppväger de ev negativa effekter (vita fläckar på tänderna) som kan uppstå.

VAd jag menar med mitt svammel är att det är helt normalt att man får olika råd eftersom förutsättningarna varierar.

• Frugan

Det beror också på preparaten. En del går att använda under graviditeten (Fludent t.ex.), en del går inte (Fluorilette t.ex.). Be din tandläkare att pensla dina tänder med fluorlack när du ska dit. Det är ofarligt och ger bättre resultat eftersom det finns mera fluor i det.

• kristinah

JAg fick rådet att äta fluortabletter. Men om jag var orolig och inte ville svälja så rekomenderade tandläkaren att skölja med fluorskölj istället, somman spottar ut.

• qqqqq

Vill göra ett litet inlägg i fluordiskussionen! Om man läser i Fass så står det inga kända risker vid användning under graviditet. (fluortablett 0.25 mg). Tycker man ändå att det känns obehagligt så kan man ju skölja med fluorskölj istället. Och även Fluorette (tuggummi) kan man använda, det står samma sak i fass om dem.
    Visst kan fluor lagras i skelettet, men det är positivt för det ökar benets täthet och hållfasthet. Så stora mängder så att det skulle vara farligt för skelettet får man inte i sig genom fluortabletter/skölj. De personer som man har hittat för hög fluorhalt i skelettet hos är vissa arbetare inom industrin som exponerats för höga fluorhalter i samband med sitt jobb. Och vad gäller emaljfläckar (fluoros) så är det ingen fara för fostret. Det är väldigt sällsynt på mjölktänder. Däremot ser man det relativt ofta på permanenta tänder. Men det beror på hur mycket barnen har fått i sig under sina första 10 levnadsår (därför ska man vara försiktig med fluor till barn under 12 år).
    Slutligen måste jag bara säga att fluorlack inte är ofarligt. Koncentrationen i fluorlack är 22600 ppm. Detta att jämföra med 25 ppm i vanlig fluorskölj. Det är därför man inte får sina tänder lackade så ofta!

• RoLaren

Ang. olika råd från olika tandläkare:
    Min tandläkare tyckte att jag skulle äta flourtabletter under graviditeten utan att ha en aning om florhalten i vårt vatten eller ens fråga... (vi har egen brunn). Men hon tyckte också att jag skulle röntgas!

....Jag äter inte flourtabletter och kommer aldrig att använda den tandläkaren igen (av andra skäl också - hon var inkompetent).

Svar på tråden Kan man använda flourtabletter?