• Solaris

KLaddkaka med marängtäcke???

Åt för inte så längesen en jättegod kladdkaka som var toppad med hemmagjord maräng, någon som har recept på det?

Solaris, BF 26/9
  • Svar på tråden KLaddkaka med marängtäcke???
  • aragon

åhh jag som trodde du hade och ville ge ut receptet..det lät som nåt jag var sugen på nu

Älskar mina bonusbarn och min man
  • Glad och Gravid

å gud så gott de lät, puffar lite åt dej

• pamOangela

Jag bakade faktiskt det häromdagen! Jättegott när jag garnerade med vispgrädde och hallon :)

BOTTEN:
    150 gram smör
    1,5 dl socker
    4 äggulor
    2dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1,5 dl (lätt)mjölk

MARÄNG:
    4 äggvitor
    2 dl socker
    3/4 dl mandel- eller kokosflarn

Vispa det mjuka fettet och socker till skum. Tillsätt äggulorna och vispa väl. Vetemjölet, som blandats med bakpulvret, tillsättes i smeten turvist med mjölken. Bred smeten tunt på en ugnsplåt beklädd med ett (smort) bakplåtspapper.

Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt lite socker i taget och fortsätt vispa tills blandningen är stel och glansig. Bred ut marängblandningen ovanpå smeten. Strö mandel- eller kokosflarnen på ytan. Grädda 25 minuter i 175 graders ugn tills kakan är ljusbrun till färgen. Låt kakan svalna en stund innan du skär den i valfritt stora bitar.

MUMS VA GOTT!

• Solaris
    pamOangela , nja det var in´te riktigt det receptet jag menade, utna mer en "vanlig" kladdkaka med marång täcke, fast iofs, man kanske kan byta ut ditt vanliga kakrecept mot kladdkakerecept och sedan bara  göra marängen ochså.
    Solaris, BF 26/9
  • riccolina

oj vad smaskit detta lät....farligt farligt

Svar på tråden KLaddkaka med marängtäcke???