hur länge kan man ha mat i frysen??
hittade en paj i frysen som nog är från november förra året...
Kan man fortfarande äta den eller ska jag kasta?
hittade en paj i frysen som nog är från november förra året...
Kan man fortfarande äta den eller ska jag kasta?
Beror på vad som är i den. Från livsmedelsverkets hemsida:
Vad händer med livsmedel under infrysning?
Trots låga temperaturer under frysförvaringen kan fettet härskna på grund av syret som kommer i kontakt med livsmedlet.
Detta gäller främst animaliska livsmedel som innehåller fleromättat fett, t ex fet fisk och skaldjur. Genom att frysa livsmedlen i sitt spad eller i en skyddande hinna av vatten kan förvaringstiden förlängas.
Feta fiskar rekommenderas annars att frysas kortare tid än 2-3 månader, magra fiskar 6-12 månader, magert kött 8-12 månader och fläskkött 4-6 månader.
I samband med frysförvaring av frukt och grönsaker uppträder enzymatiska reaktioner som kan förstöra både näringsämnen och smak- och färgämnen.
För att förhindra detta bör grönsakerna förvällas i hett vatten eller ånga före frysning. Frukt och bär förvälls inte utan fryses i sockerlag eller torrt socker. Sockret sänker vattenaktiviteten och skyddar mot luftens inverkan. Lagringstid i frys för frukt och grönt är ett år eller mer. Man kan givetvis utesluta sockret om man planerar att använda livsmedlet inom någorlunda kort tid.
Det sker alltid en viss uttorkning av frysta livsmedel. Använd täta infrysningsplastpåsar för att förhindra luft att komma i kontakt med livsmedlet.
Frystemperaturen ska vara -18°C eller lägre. Infrysning bör ske snabbt eftersom infrysningshastigheten spelar stor roll för kvaliteten på livsmedlet. Däremot är en långsam upptining i kylskåp bra för att förhindra cellsprängning med åtföljande vattenutflöde ur cellerna.
Livsmedel blir inte "farliga" bara för att rekommenderade förvaringstider överskrids. Det är i stället kvaliteten som försämras med tiden, dvs smak, konsistens, näringsvärde m.m.
källa: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
--
Du blir alltså troligen inte dålig av att äta maten om ingen har glömt frysen öppen några varv i mellantiden, men den kanske smakar för djävligt.
jag tror det är någon slags skinkpaj... eller kalkon kanske vid närmare eftertanke...
Är den från november förra året är den 9 månader gammal och då skulle jag inte äta den. Kanske inte så mycket för risken att bli sjuk av den men troligtvis har fettet i den härsknat och den kommer inte att smaka något vidare.
nä det är kanske dumt att chansa... soptippen it is...
nej, skinka ska man inte ha mer än 3 månader i frysen tror jag!
gäller allt griskött, 3 månader.
älgkött kan du ha längre , då fetthalten är lägre!