• NyfikenRosa

Tips på billig och enkel symaskin?

Jag har precis kommit på att jag vill ha en symaskin. Jag ska bara använda den till enkla saker som att sy raksöm. Vågar man då köpa en på typ rusta eller Ellos? Såg att det fanns en massa på tradera också men det är lite svårt när man inte alls vet vad man ska ha.. jag vill lägga rätt lite pengar på den. Någon som köpt en billig och hyfsat hållbar?

• Svar på tråden Tips på billig och enkel symaskin?
  • getingmidja

Varför inte leta på loppis?
    Har hittat riktigt fina symaskiner på det viset, för knappa pengar.
    (Tex Röda korsets second hand, Kupan.)

• NyfikenRosa

ja det har jag inte tänkt på.. hoppsan vad du var uppe tidigt

• mästerkattenistövlar

Köpte en billig Yamata (säljs bla. på OnOff och Ellos.) den var trasig redan från början, bytte den och den andra var kass på samma sätt. Den kostade över tusenlappen.

På Ellos säljer de dock Singer också.
    Priset säger itne så mycket om maskinerna verkar det som, man kan ha tur att hitta en billig med bra kvalitet, MEN man bör köpa en av stort märke.
    Det står typ alltid "störst i Kina" men det säger inte särskilt mycket om maskinen, förutom att den är gjord i Kina och där görs många maskiner. Av förklarliga skäl.

Köp en av välkänt bra märke så vet du att du alltid kan hitta reservdelar om något går sönder, får service i Sverige osv. Lycka till!

• NyfikenRosa

hängde inte riktigt med här? "Köpte en billig Yamata (säljs bla. på OnOff och Ellos.) den var trasig redan från början, bytte den och den andra var kass på samma sätt. Den kostade över tusenlappen"

• mästerkattenistövlar

TS- nu förstod inte jag vad du inte förstod...
    Det var iaf menat som ett exempel att en jämförelsevis billig maskin är rätt mycket pengar iaf, och att de inte håller ev. redan är trasiga vid köpet.

• NyfikenRosa

förlåt mig.. jag tänkte att du skrev köp en istället för köpte en.. så ditt tips är att köp gärna billigt men hålla sig till stora märken som är lätta att serva

• mästerkattenistövlar

TS- aha. Ja, precis. Om jag inte minns fel så säljs just nu en enkel och billig Singer på Ellos (strax över tusenlappen).

• getingmidja

NyfikenRosa---> Jag var uppe på en av alla nattens kissrundor, sen sover man inte som en drottning som höggravid på övertid! *S*

Jag och sambon har köpt flera jättefina, rejäla symaskiner på loppis. Ofta kan man hitta både Huskvarna/ Singer osv.
    Huskvarna finns också under märket Nordic.
    Man klarar sig ofta rätt långt på bara raksöm och sicksack.

• NyfikenRosa

den här då? mamma har en sån....

• ametist

Jag har en Yamata. Har haft den ett år, använder den rätt mycket och har inte haft några problem med den. Tycker den är bra!
    Tyst och inte kranglig som en del kan vara.

Men, jag har hört att det nästan är bättre att köpa en begagnad symaskin av välkänt märke, typ Singer, Husqvarna osv.
    En vän till mig hade gått in till en butik som säljer Husqvarna och hittade en begagnad där för 1000 kr + fick garanti på den. Kanske kan vara något att kolla upp?

• NyfikenRosa

ametist.. ja det kan det vara

• getingmidja

NyfikenRosa---> Ser ju jättefin ut ju!
    Sen får man ju räkna med en skaplig frakt, om man nu inte hittar något som ligger nära och bra från en själv.

• NyfikenRosa

med bussgods blir det billig frakt

Svar på tråden Tips på billig och enkel symaskin?