• Mysan78

Kräftor med rak stjärt....

Har alltid ätit dessa, men läste igår att man absolut INTE ska äta dom då de är självdöda... Vad händer om man äter dem? Någon som vet?

• Svar på tråden Kräftor med rak stjärt....
  • lata kocken Johanna

är det havskräftor och de är trålade så har nästan alla rak stjärt - då de dött på vägen upp

men vanliga flod/signal eller burade havskräftor ska ha böjd stjärt
    som crazy baby skriver så kan man bli magsjuk men det är ingen större fara

• Jean Philippe Coeurlion

Min släkt har fiskat kräftor i generationer, äger en sjö i Småland. Det är inget fel på kräftor med rak stjärt, och det indikerar inte på att de vart döda. Enklaste sättet att se om en kräfta med rak eller böjd stjärt har varit död innan kokning är att öppna dens stjärt, om den är sörjig, borde den undvikas. För även en självdöd kräftan stjärtmuskler, kan dra ihop sig.

• LaLola
    Jean Philippe Coeurlion skrev 2015-09-23 06:43:07 följande:

Min släkt har fiskat kräftor i generationer, äger en sjö i Småland. Det är inget fel på kräftor med rak stjärt, och det indikerar inte på att de vart döda. Enklaste sättet att se om en kräfta med rak eller böjd stjärt har varit död innan kokning är att öppna dens stjärt, om den är sörjig, borde den undvikas. För även en självdöd kräftan stjärtmuskler, kan dra ihop sig.

Jag är bara nyfiken hur man hittar en tråd från 2006?
  • Romantik
    LaLola skrev 2015-09-23 14:09:07 följande:

Jag är bara nyfiken hur man hittar en tråd från 2006?

Nu hittade jag den tack vare att den blev aktiverad:P men i vissa kategorier behöver man inte bläddra speciellt långt för att komma flera år bakåt. Eller om man googlat något dyker också ofta gamla trådar upp - och ibland har jag nästan svarat på något innan jag sett att det var 10 år sen frågan ställdes och därav kanske inte superaktuellt längre :P
Svar på tråden Kräftor med rak stjärt....