• Tilia

Skalfasader på tänderna?

Jag kom faktiskt precis hem med mina nya fasader! Jag har gnisslat tänder i 10 år och har sedan länge blivit rekommenderad porslin på de fyra främsta tänderna för att bygga upp det jag gnisslat ner. Nu är jag SÅ nöjd! De blev verkligen jättefina och naturliga!

Jag var på preparation för en dryg vecka sedan. Då slipade de mina tänder och tog avtryck. Påföljande dag besökte jag tandteknikern på labbet som skulle framställa fasaderna, och där pratade vi igenom önskemål kring färg och form. Hon tog också bilder på mig och min mun. Under den här tiden hade jag plastprovisorium, vilket var lite småjobbigt eftersom plasten på den ena tanden ville lossna hela tiden.

Idag var jag då på återbesök och fick efter att ha granskat fasaderna dem cementerade. De kan finslipas efter fastsättning, men grundformen och färgen blir permanent. Hade jag inte varit nöjd kunde labbet ha justerat dem innan cementering.

Kalaset kostade 5500/fasad. Dyrt som attan, men jag hade inget val eftersom mina egna framtänder hade blivit lövtunna efter allt gnissel. Jag är som sagt toknöjd, och varje gång jag tänker på de 20 laxar som simmade iväg tänker jag också på att jag kommer le ett fint leende varje dag i minst 20 år innan jag byter ut dem. En bra investering!

Fråga gärna om du undrar över nåt mer! Bor du i Stockholm rekommenderar jag mer än gärna min tandläkare.

• Tilia

Ming: jo, det kändes lite sorgligt då de slipade ner mina tänder, och provisoriet jag fick under tiden såg lite sisådär ut, men det var ju ganska kort tid det handlade om. Allt gjordes under lokalbedövning, så ont har jag inte haft alls. Igår kväll tog jag en alvedon, för då värkte det lite lätt i tänderna efter att de cementerat och slipat och haft sig. Det var inte värre än att jag hade klarat mig utan dock.

Angående hur mycket man kan slipa ner, så tror jag nog det går att slipa olika och rätt mycket. Innan mig hade de slipat ner utstående hörntänder på en tjej och gjort en "platt" tandrad, och det hade gått jättebra. Gå och hör med någon som är duktig på estetisk tandvård!

Vill du se mina "nya tänder"? Kan lägga in bild i galleriet...

• Tilia

Tackar och bockar, vad snälla ni är! Jag har nästan vant mig redan - tänderna är inte alls särskilt olika de jag hade innan gnisslandet satte igång, så de känns hemtama och bra.

Tracy: det är jag nästan helt säker på ska gå bra att fixa! De kan ju göra skalen tunnare och tjockare beroende på vad som ska åtgärdas, så att lyfta fram en tand ska nog inte vara något problem. (Nu är jag ju ingen tandtekniker dock...)

Ming: Jag gjorde de fyra mellersta i övre tandraden, dvs "ettorna och tvåorna". Sen var det en jätteschysst tekniker vi hade att göra med, så hon erbjöd sig att till ingen extra kostnad göra två hörn också, för att förlänga min treor så det skulle komma att passa de nya tänderna bättre. Hurra, vilken treat!

Svar på tråden Skalfasader på tänderna?