Skalfasader på tänderna?
Jag kom faktiskt precis hem med mina nya fasader! Jag har gnisslat tänder i 10 år och har sedan länge blivit rekommenderad porslin på de fyra främsta tänderna för att bygga upp det jag gnisslat ner. Nu är jag SÅ nöjd! De blev verkligen jättefina och naturliga!
Jag var på preparation för en dryg vecka sedan. Då slipade de mina tänder och tog avtryck. Påföljande dag besökte jag tandteknikern på labbet som skulle framställa fasaderna, och där pratade vi igenom önskemål kring färg och form. Hon tog också bilder på mig och min mun. Under den här tiden hade jag plastprovisorium, vilket var lite småjobbigt eftersom plasten på den ena tanden ville lossna hela tiden.
Idag var jag då på återbesök och fick efter att ha granskat fasaderna dem cementerade. De kan finslipas efter fastsättning, men grundformen och färgen blir permanent. Hade jag inte varit nöjd kunde labbet ha justerat dem innan cementering.
Kalaset kostade 5500/fasad. Dyrt som attan, men jag hade inget val eftersom mina egna framtänder hade blivit lövtunna efter allt gnissel. Jag är som sagt toknöjd, och varje gång jag tänker på de 20 laxar som simmade iväg tänker jag också på att jag kommer le ett fint leende varje dag i minst 20 år innan jag byter ut dem. En bra investering!
Fråga gärna om du undrar över nåt mer! Bor du i Stockholm rekommenderar jag mer än gärna min tandläkare.