• J och J

Atopiskt Eksem - Tips och råd

Min gosse fick utslag när han var 4 veckor gammal - det var över hela kroppen
    Vi gick till hudmottagningen och det var atropiskt eksem
    läkaren ville att vi ska smörja med miniderm min. 2 gånger per dag

Idag är han 20 månader och har hela kroppen full med eksem - när jag smörjer med miniderm skriker han och vrider sig av smärta i 15 min.. huden känns som sandpapper.

Har du några tips eller ideer som kan hjälpa min gosse - jag har ringt hudmottagningen men det är väntetid i 4 veckor

kikar gärna in och titta på hans eksem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-13 19:47:00:
    Det gick inte att göra en direktlänk

Bilden finns inne i mitt galleri i mappen eksem
  • Svar på tråden Atopiskt Eksem - Tips och råd
  • yiyah

Min dotter har också atopiska eksem; hon fick det när hon var fyra månader och nu är hon åtta år. Vi har smörjt; dag ut och dag in; med mjukgörande och olika kortisonsalvor. Hon har fått tavegyl till natten, då hon inte kan sova p.g.a klådan, och även kortisontabletter att lösa upp i vatten och dricka; och inget har hjälpt. Fortfarande har hon hela kroppen fylld av hemska eksem och hon ä , precis som din son; torr som sandpapper. Ont har hon, och när jag smörjer så svider det så hon gråter.

Nu har jag vänt mig till hälsokosten, med tanke på att jag smörjt med kortison i åtta år och det inte hjälper så provar vi nu allt. Jag hittade en annan tråd här inne, där de rekommenderade en sida som sålde krämer som skulle vara fantastiska. Jag beställde en för hela kroppen och en för eksemen, fick krämerna i fredags men hon känns redan lite mjukare. Sedan om det hjälper på lång sikt, det vet vi ju inte ännu; men som sagt, det är värt ett försök. Ska se om jag hittar den sidan så skriver jag hit den sen.

Råden vi fått på VC är b.l.a att utesluta allt rött ur kosten (jordgubbar, hallon, tomater, röda äpplen osv. ) bada med massa olja, aldrig låta huden torka ut utan hela tiden smörja smörja smörja..

Atopiska eksem är tydligen svåra att få bukt med, men på många växer det bort.

• J och J

Min kille verkar inte ha ont av eksem eller någon klåda.. men just nu blommar det upp mängder.. Har vi otur kanske det kommer. hittar du sidan är jag tacksam - just nu är jag villig att prova allt!

• yiyah

www.pureskin.se

jag förstod inte hur man beställde från hemsidan, så jag mailade på info@pureskin.se och förklarade min dotters eksem. Genast fick jag mail tillbaka om vilka krämer hon rekommenderade. Hoppas det funkar för er!! Lycka till!

• asaA

Jag har en kompis vars dotter har atopiskt eksem över hela kroppen. De fick rådet från läkarna att smörja med kortisonpreparat + mjukgörande............ingenting hjälpte!!! Sedan testade hon Aleo Vera produkter och det blev en enorm skillnad. Kanske värt ett försök?

• J och J

Alla tips är guld värda!
    Ikväll smorde jag med Locoid - en kortisonsalva.. han skrek inte i 15 min  iallafall.
    Enligt hudmottagningen ska han inte skrika av Miniderm.. den ska tydligen vara skonsam mot huden

vi får prova oss fram!

• Grannen

Min dotter fick atopiskt eksem som började kring munnen, det försvann när vi kortisonbehandlade det. Nu har det flyttat sig och finns i knävecken. Kortisonet hjälper även där och när det är borta så trappar vi ner kortisonet och fortsätter med miniderm. Badar inte så ofta och då alltid med olja i vattnet och miniderm efter badet.

Jag har eksem så det är väl från mig det kommer och tro mig jag har provat ALLT!!! Men som ngn skrev så växer det oftast bort eller minskar kraftigt med åren.

• J och J

Ja jag hoppas också att det växer bort.. Peroidvis är det bara några enstaka områden som armar och ben.

Just nu är det på rygg, mage, armar och ben. Men jag har ju inte smort in honom med miniderm på 1 dygn så det är säkert därför det blev på hela kroppen. Badar gör han 1 gång  veckan men det är ju svårt nu på sommaren.

olja var ett bra tips det ska i nästa gång han badar

• Angels with silverwings

Prova MSM, det är den aktiva ingrediensen i Aloe Vera. Finns som lotion också, kolla in: www.msmse.com/

• Katten79

Min dotter har oxå eksem.
    När jag tvättar använder jag oparfymerat tvättmedel. Inget sköljmedel.

Jag smörjer oxå med mildison o miniderm..

Min dotter börjar oxå reagera på miniderm, hon säger till när det gör ont så då smörjer inte jag med det..

Undrar om det behövs en fetare mjukgörande salva? För hon har haft den nu i snart 3 år..

Hon badar heller inte så ofta.. Och då har hon olja i vattnet..

Svar på tråden Atopiskt Eksem - Tips och råd