• nate79

HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???

Jag har en 3 veckors gammal baby som har fått nageltrång. Ena tån är helt infekterad och svullen. Vi var på barn akuten igår kväll men de visste inte vad de skulle göra eftersom han är så liten. De tvättade tån med alsollösning och så fick vi fucidin (salva med antibiotika) utskrivet. Idag när vi skulle på återbesök hade det inte blivit nån förbättring. De skickade oss vidare till en ortoped som heller inte visste vad han skulle göra. Han vågade inte göra nåt eftersom han är så liten. Nu fick vi råd att tvätta med asollösning och ta på fucidinsalvan. Jag är så förbannad!!! Okej svullnaden kanske går ner men samma problem kvarstår. Naglarna växer fortfarande inåt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. har någon annan varit med om detta som kan ge mig lite råg???

• Svar på tråden HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???
  • kixan

Det kan växa till sig, Freja hade lite nageltrång på ena stortån när hon var någon vecka och efter ett tag blev nageln bredare så det växte bort. Vi gjorde inget särskilt.

• nate79

Blev den aldrig infekterad???

• hallon2

Men det är ju ganska så vanligt på små nyfödda!
    Min dotter hade det och vi fick en snabbremiss till barnläkare som "öppnade lite lätt" och klippte ett "V" i mitten på nageln. Nageln växte sedan som den skulle och problemet kom inte tillbaka!

• nate79

Vad säger du hallon2??? Två olika barnläkare tittade på tån och de sa att de aldrig sett det här på små nyfödda så de visste inte och vågade inte göra nåt. Jag är så förbannad!!! Lillen verkar ha jätte ont av det. Han gallskriker om man tar på tån.

• Vilmas Mamma

Ett omslag med alsollösning en liten stund?, det kyler den svullna tån. Men när dom är så små....?
    Ring sjukvårdsrådgivningen före & fråga vad dom säger om det.

• Pannkakan

Menar du att nageln liksom växer in och trycker mot skinnet brevid? Och att det blivit svullet och inflamerat av det.

I såfall så har jag en liten grej man kan göra. Jag vill inte råda på något sätt då det är en sån liten gulleplutt och du får bedöma själv hur du tänker göra, men båda mina barn hade det problemet i början och för oss funkade det med att klippa bara den minstaste minsta minst i den svullna huden precis vid nageln. Då släpper trycket lite så svullnaden går ned och dagen efter kan man försöka ta bort den lilla bit av nageln som irriterar. Naturligtvis måste man kolla att allt är rent och att man fortsätter att hålla rent eftersom det är infekterat.

Enda anledningen att jag vågade prova detta på mitt första barn är att jag själv får så här ibland och det är det som funkar bäst på mig. Men man får vara försiktig när man klipper, för det ska bara vara den absolut översta huden och inget mer. Och barn är det juh än värre med...

Kom ihåg att detta bara är något som funkat för mig och ingen behandling ordenerad av läkare eller liknande.

• nate79

Jag ringde sjukvårdsupplysningen i går och de sa att vi skulle till barnakuten direkt eftersom han är så liten.

• Pannkakan

Men jag kanske inte förstod alls...
    Nageltrång... vet vad jag kallar nageltrång, men undrar om det är det de verkligen heter... *Funderar för mig själv*

• nate79

Ja men det är väl det när nageln växer in i huden???

Svar på tråden HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???