• nate79

HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???

Jag har en 3 veckors gammal baby som har fått nageltrång. Ena tån är helt infekterad och svullen. Vi var på barn akuten igår kväll men de visste inte vad de skulle göra eftersom han är så liten. De tvättade tån med alsollösning och så fick vi fucidin (salva med antibiotika) utskrivet. Idag när vi skulle på återbesök hade det inte blivit nån förbättring. De skickade oss vidare till en ortoped som heller inte visste vad han skulle göra. Han vågade inte göra nåt eftersom han är så liten. Nu fick vi råd att tvätta med asollösning och ta på fucidinsalvan. Jag är så förbannad!!! Okej svullnaden kanske går ner men samma problem kvarstår. Naglarna växer fortfarande inåt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. har någon annan varit med om detta som kan ge mig lite råg???

• Svar på tråden HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???
  • Vilmas Mamma

Kyl med en isbit en stund kanske...

• Thmaca

Leo hade nageltrång när han föddes, lik sin mor

Till oss sa dom att vi skulle dra huden från nageln, ja, så nageln kommer fram mer, efter han badat. Vi gjorde fotbad till honom nästan varje kväll i början. Som tur va så löste det sig.

Vad jag har hört (är själv opererad för nageltrån 5 gånger på båda fötter) Ska man absolut inte klippa som ett V!!

Om det blir riktigt illa, ge honom alvedon! Å åk till sjukhuset imorgon å träffa en annan läkare, klart att nån måste veta!

Lycklig mamma till Leo
  • hallon2

Hör med din BVC-sköterska istället! Det kanske är så att dom klarar av dessa fallen själva...

Som sagt, jag kan räkna upp hur många som helst som haft problem med bäbisens naglar - typ nästan alla i min omgivning har fått småinfektioner och några har fått rejält (som hos här!)

Mycket märkligt att ni inte får hjälp... nageln kommer ju inte att "trolla bort sig själv"! *hmmm*

• nate79

Men det hjälper ju bara för stunden sen då???

• Pannkakan

Ja, men då har jag fattat rätt...
    Då funkar mitt sätt.
    På mig själv klipper jag nagelbiten som irriterar direkt efter den lila biten från huden, men på en sånn liten skulle jag vänta med att klippa till svullnaden gått ned lite för att det inte ska behöva göra så ont. Själva klippet i huden känns inte, om man inte råkar klippa för djupt så man får vara för siktig. Hellre för lite än för mycket. Ju snabbare man blir av med nagelbiten juh snabbare går hela svullnaden ned, men i och med att det är infekterat tar det nog någon dag tills det är helt bra.

Badet som någon rekomenderade låter oxå som det skulle hjälpa, men det tar nog längre tid innan det onda försvinner.

Det kan vara jättesvårt ( för en själv) ´behöva hålla fast sitt barn och klippa. Man är så otroligt rädd att göra illa, och är det då redan svullet och ont skär det i hjärtat. Man får härda ut eftersom man vet att det kommer hjälpa. Det är bra oxå om man är två så att barnet inte rycker till just vid klippet.

• hallon2

Jaaa... Thmaca och nate79 - det verkar som om råden och behandlingen är olika beroende på vart man vänder sig!
    Och jag hade ABSOLUT inte vågat pilla & klippa själv...
    Fast hjälp måste man ju för tusan få! Lille stackars plutten :(

• Pannkakan

i princip skulle ni behöva göra klippet i huden idag och nagelbiten i morgon bitti.
    Skulle tro från egen erfarenhet att tåssingen är bra på tisdag.
    När svullnaden är borta borde infektionen ge sig ganska snabbt.

Hoppas jag hjälpt på nått sätt...

• Pannkakan

...eller avrått...

Som sagt, jag vågade för att jag vet att det hjälper på mig...
    men annars vete atsingen om jag vågat...

• kixan

Det blev aldrig jätteinflammerat, men lite rött och svullet några dagar, sen försvann det.

• busmor

Stack läkarna hål på varkulan? Om inte de gjorde det, så ska nog inte du heller göra det. Kanske är det så att risken att inflamationen blir värre och sprider sig, är så stor att läkarna inte vågar ta den risken. Det är ju bättre att han har en inflamerad tå, än att han får blodförgiftning. Jag vet inte hur det är, jag är inte sjukutbildad, men jag tycker du ska följa läkarnas ordinationer och uppsöka dem på nytt om han inte blir bättre.

Annars tycker jag att det bästa sättet att få ut varet, är att dra lätt i huden brevid nagel på den sida som är inflamerad. Jag brukar vare sig klippa eller sticka med en nål. Jag brukar heller inte klippa bort nagelbiten, utan bara försiktigt sticka in något en liten bit under nageln (i hålrummet där varet var) och lyfta lite. Det brukar hjälpa och först efter några dagar, då nageln har växt klipper jag.

• nate79

tack till alla er som svarat och gett mig svar.

• A73H

Min stora hade nageltrång som blev infekterat när hon var nyfödd o vi höll på i ett par månader med det! Be om penicillin omedelbart! Det blev bara värre o värre, vi körde hela racet med överslätande sjukvård, lite penicillinsalva och nonchalans... Tillslut blev det så illa att tån blev ett enda stort köttsår och då fick hon dubbel kur antibiotika - inte alls så kul! Hon har fortfarande vågig stortånagel o liiite bekymmer med nageltrång! Stå på dig och lycka till!

Svar på tråden HJÄÄÄLP!Någon med erfarenhet av nyfödd+nageltrång???