extrakt i kryddor=kött???
Ja, står det fiskextrakt så är det fisk i... och står det köttextrakt så är det kött i.
Ja, står det fiskextrakt så är det fisk i... och står det köttextrakt så är det kött i.
Jag har ingen superkoll på det, men vet att jag som fiskallergiker ska hålla mig undan från saker som innehåller fiskextrakt.
Hittade detta när jag googlade...
"Köttextrakter, som utgör koncentrat som i allmänhet erhålls genom kokning eller ångkokning av kött under tryck och koncentration av den erhållna vätskan efter
avlägsnande av fettet genom filtrering eller centrifugering. Dessa extrakter kan vara fasta
eller flytande beroende på graden av koncentration
Extrakter av fisk, kräftdjur, blötdjur eller andra ryggradslösa vattendjur. Fiskextrakt erhålls t.ex. genom koncentration av vattenextrakter av köttet av sill eller annan fisk eller framställs av fiskmjöl (både avfettat och inte avfettat sådant). Under tillverkningen kan alla eller en del av de beståndsdelar som ger fisksmaken (t.ex. trimetylamin i fråga om havsfisk)
elimineras, och sådana extrakter har därför egenskaper som liknar köttextrakternas"
Fille Fjonkan: BRA fråga! Jag har ingen aning, men har undrat samma sak när det gäller "arom".