• Tussan05

Reflexer till banvagn, hur göra vagn mer synlig i trafiken?

Tänkte ta hjälp av alla er kloka mammor och pappor där ute.

Det är så att vi bor på landet och har hund. Nu när höstmörkret strax faller på kände jag att det vore bra att köpa/göra ett typ täcke/överdrag till vagnen så man kan gå ut med både bebis och hund så man känner sig lite säkrare.

Vet ni några affärer som säljer större reflexer eller liknande regnöverdrag som är i reflexfärg?
    Eller har ni tips på hur man kan göra ett själv?

Säkerhet är ju så viktigt, tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Reflexer till banvagn, hur göra vagn mer synlig i trafiken?
  • mumlan1

En bra grej är ju oxå att ha en reflexväst på sig, det brukar jag ha...

• Tussan05

Det har vi redan
    En till mig, en till mannen, en till mannens dotter och en till hunden. Men jag vill att det ska synas att vi har en vagn också då vi går på vägen mycket (måste för att komma någonstans).

• Lilla Prussiluskan

Jag hänger på en blinkande cykellampa i fram och bak på vagnen. Syns garanterat i mörkret!

• lurv

Det finns regnskydd som har tunna reflexband runt om. Kolla hos barnvagnsbutiker. Vet inte om det även finns självhäftande rexlexer att klistra på själv.

Hittar du inte det du söker så tillverka sjlv och ta patent på det

• Amorella

Claes Ohlssons har ett sådant där överdrag som är som en stor reflexväst för vagnen.

• myskatt

Det såg bra ut detdär överdraget!

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • TantG

Vi har köpt massor med små reflexer. Flames, spöken osv osv.  Jag har på mig, och vår vagn ser fan ut som en julgran. Men, den syns.
    Det finns små att sätta på hjulen och i ekrarna med...

*våga vägra smileys*
  • Dino78

Jag kommer nu med en "varning": Jag köpte 4 stycken klisterreflexer (såna som ska fästas på hjulen) som enligt personalen på leksaksaffären var SÅ bra, dom lossnade efter ett par veckor och sen hade jag inga. Köpte även en flamma som jag bara fäste, även den lossnade efter nån månad.

Så om du ska köpa reflexer se till att dom fäster ordentligt. Jag tog en vanligt och fäste i ett snöre med säkerhetsnål, den satt iaf kvar.  

DIF i själ och hjärta
  • helene306

Jag köpte böjbara reflexer (de går att räta ut och rundas om man böjer dom) Satte 2 på barnvagnen och 2 till den som kör. Annars har vi regskylt på barnvagnen och den syns!

Att våga är att leva!
  • helene306
    Dino78 skrev 2006-08-14 12:35:06 följande:
    Jag kommer nu med en "varning": Jag köpte 4 stycken klisterreflexer (såna som ska fästas på hjulen) som enligt personalen på leksaksaffären var SÅ bra, dom lossnade efter ett par veckor och sen hade jag inga. Köpte även en flamma som jag bara fäste, även den lossnade efter nån månad.Så om du ska köpa reflexer se till att dom fäster ordentligt. Jag tog en vanligt och fäste i ett snöre med säkerhetsnål, den satt iaf kvar.   DIF i själ och hjärta
    Stod oxå och tittade på dessa att sätta i hjulen, men hur länge håller dom när det blir regn och slask/vinter? De i affären hävdade att de satt kvar, men det trodde inte jag.  Tur jag inte köpte några då! Skulle vilja ha såna reflexer som man "knipsar" fast i hjulen.
    Att våga är att leva!
  • Golvmoppen

Det finns att köpa reflexer som man sätter på hjulens ekrar. Vi har 4st/hjul. Suns väldigt bra då man korsar gatan.

• Blue Vapor

Skånetös - ja de där "krumelur"-reflexerna är dö-bra!! Jag var dock tvungen att ge bort min stora näve sånna som jag köpte då jag var gravid... kom på att de inte passar på vår vagn Typiskt.

(alltså, det är inga vanliga ekrar på våra hjul)

Svar på tråden Reflexer till banvagn, hur göra vagn mer synlig i trafiken?