• Anonym (snart fru)

spara till bröllop

(Jag är anonym av de skäl att jag ännu inte delgett alla vänner att vi ska gifta oss)

Jag och min fästman kommer att gifta oss nästa sommar och kommer att behöva spara pengar till alla omkostnader. Vi har inte tänkt oss något jättebröllop utan omkring 60 gäster, och vi kommer att ta hjälp av nära och kära för att få ner kostanderna så mycket som möjligt. Men vi ränar ändå med att dte kommer att gå på ca 40 000. Vi har en del sparpengar men vill inte gärna ta av dem i första hand.

Hur ska vi gå tillväga för att kunna spara så mycket pengar som möjligt? Vi talar om en 10 månaders period. Vilka sparformer är bästa för ett sådant kortsiktigt sparande? Hur har ni själva gjort?

• Svar på tråden spara till bröllop
  • Juppepuppe

Vi gjorde så här: Vi började spara ett år innan, lade till att börja med undan all skatteåterbäring vi fick. Sedan började vi med ca 1000:- i månaden i början och la på så mycket som möjligt sedan. På slutet gjorde vi inget annat än la undan allt som inte behövdes till mat. Vi hann dessutom få en skatteåterbäring till innan bröllopet. Våra föräldrar hjälpte till med ca. 10.000 sammanlagt. Det var inget vi frågade om , de gav oss det.

• Smurfan JM

Vi kör på bara "vanligt" sparkonto... Så himlans mycket blir det ju inte i ränta-pengar (hittils i år omkring en hundring, och då började vi med 2000 och ligger på 13000 nu), men ingenting är bundet (mao kan vi ta ut pengar för att köpa saker när helst vi hittar dem) och det finns ingen risk att pengarna blir färre...

• Anonym (snart fru)

Att sätta en minimum spargräns verkar bra...Har ni gjort något annat särskilt, typ sagt upp prumenationer, struntat i bio osv eller lever ni på som vanligt?

• Anonym

kan inte föräldrar o svärföräldrar bidra till bröllop? Min föräldrar betalade rubbet.

• Smurfan JM

Alla föräldrar badar inte i pengar, och varför skulle någon annan betala ens eget bröllop? Det känns jätteknas för mig.

• Anonym

jag är själv förälder . Och som förälder började jag tidigt att spara till mina barn. Den dagen dom kommer hem o säger att dom ska gifta sig. så finns där ett sparkapital till deras bröllop. Jag kommer självklart att stå för dom kostnaderna. Pengar dom själva sparar behövs nog till andra viktiga saker som dom kan tänkas att behöva .

• Smurfan JM

Jag tänker också spara åt mina barn, men inte till något specifikt utan de kommer få bestämma över de pengarna alldeles själva...
    Vem vet om de ens vill gifta sig?

• fenurila K o L t

40000 kr WOW det var mycket. Vi fixade ett bröllop för 10000 kr inkl. allt och vi var 37 personer.

• Anonym

10 000 ?? herregud , det kostade bara min ring.

Svar på tråden spara till bröllop