• Anonym (snart fru)

spara till bröllop

(Jag är anonym av de skäl att jag ännu inte delgett alla vänner att vi ska gifta oss)

Jag och min fästman kommer att gifta oss nästa sommar och kommer att behöva spara pengar till alla omkostnader. Vi har inte tänkt oss något jättebröllop utan omkring 60 gäster, och vi kommer att ta hjälp av nära och kära för att få ner kostanderna så mycket som möjligt. Men vi ränar ändå med att dte kommer att gå på ca 40 000. Vi har en del sparpengar men vill inte gärna ta av dem i första hand.

Hur ska vi gå tillväga för att kunna spara så mycket pengar som möjligt? Vi talar om en 10 månaders period. Vilka sparformer är bästa för ett sådant kortsiktigt sparande? Hur har ni själva gjort?

• Svar på tråden spara till bröllop
  • Smurfan JM

40 000kr är mer än vad vårat kommer gå på också, vi har omkring 30 000 budgeterade just nu för 118 gäster.

Men det beror ju på vad man vill ha och vad man väljer att göra själv osv.

• fenurila K o L t

Vi lagade maten själva och vi sydde bröllopskläderna+ bestman+tärn kläderna själva (hade medeltida kläder) Vi har helt släta ringar i guld och kostade runt 6000 kr för båda

• Taggtroden

Sitter i samma situation. Vi ska antagligen gifta oss nästa höst och måste också spara. Dock har vi endast tänkt oss en budget på ca 10.000, större än så behöver det inte va! :) Men vi har endast en inkomst och så renoverar vi lite i huset så det blir till att snåla på annat nu! Men vi kommer att dra in på resor, inget åkande till andra städer (vi brukar annars dra iväg til ume eller sundsvall för att shoppa och umågs), inget onödigt köpande av kläder och andra saker. Sen betalar vi snart av på ett lån på ca 1000:- i månaden, så då har vi lite att lägga undan där :) Lycka till :D

• fenurila K o L t

Kan tillägga att vi fixade allt på 3 månader (min pappa var döende och jag ville att han skulle få vara med)

• destino

Vår bröllop kostade nästan 100 000 ca 110 gäster
    vi sparade under ca ett år, fick hjälp av föräldrar också, vi studerade båda två så det var inte mycket i månaden, men det gick, vi hade vår sago bröllop,
    och tom en smekmånad, av folk som inte viste vad dem skulle ge oss fick vi pengar så vi var rika dagen efter...

• clara02

ett tips.
    sälj saker/kläder ni inte har nån nytta av. jag har sålt mina saker på tradera, på bara 2 månader så sålde jag för nästan 6000kr. pengarna går till sambon som fyller 30år snart.

• qbtq

Hur man sparar till ett bröllop beror väl på förutsättningarna? Vi har budgeterat vårt bröllop till totalt 80 000 kr och vi sparar 6-7000 i månaden. Detta är inga problem för oss då vi har båda fast jobb och bra inkomster och ännu inga barn. Har idag 45 000 på bröllopskontot (blir bröllop 28/7 -07) och vi har då redan ritat, betalt och hämtat ut ringarna á 10 000 kr.

• Anonym (snart fru)

Tack för alla svar!

Vi har sparade pengar, men de är tänkta att ta av den dagen vi ska köpa hus. Därför vill vi gärna spara "nya" separata pengar till bröllopet för att inte stå där barskrapade den dagen husköp blir aktuellt.

Om det kommer att kosta 40 000 vet jag inte men jag räknade lite snabbt och ville hellre ta i för mycket än för lite, blir det pengar över kan de alltid sparas till annat.

Precis som JM S skriver så har inte alla föräldrar möjlighet att hjälpa sin barn ekonomiskt, jag skulle även ha svårt att ta emot pengar. Min pappa och min sambos mamma dog i cancer, min mamma är sjukskriven och hans pappa är sjukpensionär. De behöver verkligen de pengar de får in.

• Anonym (snart fru)

En till fråga...har ni avstått från att pensionsspara, spara till barnen/huset eller något annat för att kunna spara mer pengar till bröllopet? Eller har ni fortsatt spara till andra mål under tiden?

• Chilianna

Vi sparade det vi kunde i månaden. Sen önskade vi oss resebidrag i bröllopspresent. Hade enkel kallskuren buffé, rätt få drycker att välja på och var i ett församlingshem som är jättefint (men som inte kostar nåt att hyra om man gift sig i kyrkan). Inspelad musik och egna trycksaker drar ner kostnaden.
    Sen gjorde vi så att vi undan för undan köpte saker- material till trycksaker en månad, servetter och ljus en annan o.s.v. Gick bra fast jag studerar (och inte har extraknäck.)Dessa inköp tog vi till från vår månatliga matkassa.

• Anonym (snart fru)

Puffar upp tråden lite...vill gärna veta hur fler par har gjort!

• ung83

ni kan spara alla tior i en 1½ liters petflaska...har för mig att det blir ca 15000 kr när den blir full...

Svar på tråden spara till bröllop