• Jencie

Ang Alfa Kassa?!

Någon som har koll på det där med hur alfa kassa betalas ut. .

Har gått ut gymnasiet nu den 2 Juni och har jobbat heltid mellan den 1 Juni-15 Augusti . . Läst någonstans att om man har gått ut gymnasiet så har man rätt till alfa kassa. .
    Kommer ju inte att ha någon inkomst alls innan december när mitt lilla barn kommer till världen . . Inte bra. .

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Ang Alfa Kassa?!
  • Jencie

90 dgr. . Vet du vart man kan kolla upp detta mer nogrant. . Suck . . 90 dagar, det är ju sjukt jue. . Vad ska man leva på tills dess liksom?!

• ejda

sociala får du nog kontakta. Men ring alfakassan eller arbetsförmedlingen... Se till att du anmäler dej arbetslös till arbetsförmedlingen direkt när du slutat jobbet. Du har anmält dej till alfakassan? för det kan du inte göra om du är arbetslös...

• Who am I

Tyvärr så har du jobbat för kort period för att få ersättning efter den inkomsten, du kommer bli medlem under studerandevillkoret och då är det 90dgr karens och efter det får du pengar efter följande två veckorsperioden är avklarad.
    Jag gick utan pengar förra året mellan oktober-december,,,fick första utbetalningen 16/1-06.

• Jencie

ejda
    varför måste jag kontakta socialen ?!
    och varför kan man inte anmäla alfakassan när man är arbetslös?!
  • Who am I
    Jencie skrev 2006-08-14 12:18:31 följande:
    ejda varför måste jag kontakta socialen ?!och varför kan man inte anmäla alfakassan när man är arbetslös?!
    Innan man kan anmäla sig till alfakassan måsta man anmäla sig till arbetsförmedlingen. När man sedan anmält sig till både AMS och alfakassan får man snällt vänta 90dgr innan man är berättigad ersättning.
    Kan tänka mig att Ejda menade att du kan kontakta socialen om du är i behov av pengar men inte fått någonting från alfakassan på 90dgr
  • ejda

läste precis på deras sida då jag funderar själv hur jag ska göra. Där stod det att man inte kan anmäla när man är arbetslös.. Och ja, jag menade att om du behöver hjälp med ekonomin så kan du höra med soc om du är berättigad, tror dock inte du är det iom att du kunnat spara pengar om du har haft arbete. Inget illa menat.. :D

• Jencie

nee det är jag inte. Kommer få lön ända fram tills november. Så den biten är det lugnt på. Och sedan i december blir jag ju mammaledig och få pengar därifrån , så på den biten när det gäller pengar är det lugn, det är mer i förebyggande syfte nu!

• Zäta

jag har hört att man måste ha fyllt 20 för att få alfa-kassa....

• Novus

Du ska ha fyllt 20 år. Och det är inte året du fyller, utan det datum du fyller. Du ska anmäla dig till AF första arbetslösa dagen och när du vart inskriven i 90 dagar får du ansöka om Alfakassa. Sen ska det gå igenom och sen ska du stämpla en månad och sen kommer de pengarna månaden efter. Så det kan ta tid from att du anmält dig.

• Novus

Just det, det du jobbat den där "lilla" tiden räknas inte och du kommer få grundersättningen (studerandevillkoret) på 320 kr om dagen minus skatt. Det blir mellan 4.500-5.000 efter skatt i månaden

Svar på tråden Ang Alfa Kassa?!