Inlägg från: Plockepinn |Visa alla inlägg
  • Plockepinn

Overall eller Jacka & Byxa ??

Jag har ingen tidigare erfarenhet men tycker spontant att jacka+byxor låter bättre. Hur mycket rullar sig 9-12 månaders i snön egentligen (argumentet för overall)? Och så värst mycket vill man kanske inte vara ute när det är just -20 grader, inte jag iallafall.

Som boende i "stan" vet jag att det blir mycket dragandes runt med vagnen och en del in o ut i butiker/på fik, och därmed känns det lagom varmt med jacka och ev byxor. För åkpåse har man ju. Det är mycket möjligt att jag är av en annan åsikt efter första bäbisvintern, men jag kommer nu att satsa på jacka+byxor. :)

Kanske en missuppfattning, men jag får för mig att många gillar att bylsa på barnen fasliga mängder kläder för att de inte ska "förkyla sig". Sedan ligger de och flämtar som orörliga stoppade varmkorvar i vagnen. En extra filt vid behov borde vara mer flexibelt.

• Plockepinn

Jag har också ältat storleken.. Min tjej är 7 mån och det var länge sen vi vägde o mätte men hon är rätt liten, kan tänka mig strax över 7 kg och 67 cm?? Jag har nu köpt jacka o byxor i stl 74. Jag var först fundersam över om det skulle bli för litet under hela långa vintern. Men samtidigt, det känns ju bättre om hon ser vettig ut i detta halva vintern, och så får jag ev köpa någon större senare om det skulle behövas (man behöver ju inte köpa dyraste märkena). Hellre än att hon ser ut som ett stort michelinfluff hela vintern och växer i det lagom till våren.

Nu har jag köpt täckjacka och byxor, men annars talar många om fleeceoverall som ett bra alternativ till småttingar som inte springer runt ännu. Det hade jag nog kunnat tänka mig som ett alternativ.

Svar på tråden Overall eller Jacka & Byxa ??