• JagoMellivelli

Tips om servitrisyrket!

Kanske får jobb som servitris.. någon som har tips eller liknande att ge? Vad fick ni göra på eran första dag på jobbet?
    Hur mkt fick ni i lön ung. ?
    Jag har aldrig jobbat som detta förut men har hjälp till på bröllop å så..

• Svar på tråden Tips om servitrisyrket!
  • Ylle

Köp ett par BRA skor. Sliter som fan på kroppen, ännu mer med fel sorts skor.

• danitra

Allt beor ju på vad det är för ställe som du ska jobba på!

Men bra skor, som sagt, är alltid bra.

För mig innebar första kvällen ensamt ansvar för hela serveringen efter en halvtimmes introduktion. Förhoppningsvis slipper du en sådan start!

Min lön har legat mellan 40-60 kr/timmen + dricks. Svart då.  

Nu har han kommit!
  • JagoMellivelli

Jag ska jobba på ett ställe där dom serverar sushi, både bordsbokning och take away.. är ett litet ställe tror jag..

men ok, ordentliga skor ska jag nog köpa mig hehe.. gympaskor då antar jag?!

• SophiaM

Somsagt, bra skor! Snygga, gärna svarta så dom smälter in med övrig klädsel...
    Sen är det viktigt att vara trevlig, öppen och bara le en jäkla massa.
    Otrevliga servitriser är bland det värsta jag vet.. Glad

Ska du jobba svart eller vitt?
    Svart lön skulle jag kräva minst 70:- i timmen, vitt runt 100:-.

• JagoMellivelli

SophiaM.. a jo, något sån tänkte jag mig hehe.. Ja precis, man kommer dit föratt ha de trevligt å så kommer en tjurig servitris hehe.. ointe kul!

Jag ska jobba vitt på en sushirestaurang som har både bokning och take away..
    ok, är de vanligt att man får 100? att de går igenom?
    Tjejen här över sa mellan 40-60/tim..

• llj

Som de innan har sagt-BRA SKOR annars kommer varje pass att vara en plåga!

Ge ett trevligt, artigt och snällt bemötande.

Var påläst om menyn och dess innehåll, otroligt irriterande med en servitris som hela tiden måste springa från bordet för att "fråga köket"'

Försök inte vara "duktig" och komma ihåg varje gästs beställning i huvudet, det är bättre att skriva ner så det blir rätt första gången. Om någon är allergisk mot något kom ihåg att skriva upp så det inte blir fel-det kan bli riktigt illa!

Var försiktig med hur du lyfter, böj benen så överlever ryggen längre, det är väldigt slitigt att vara servitris det tär hårt på både rygg, axlar och handleder så ta hand om dig!

Lön; jag skulle själv aldrig jobba svart inom restaurangyrket även om jag vet att det är väldigt vanligt men med en svart lön hjar du inget på fötterna om något skulle gå galet. har alltid jobbat enligt avtal eller mer...

Lycka till!

• JagoMellivelli

IIj... Borde jag lära mig menyn innan jag börjar jobba ?

Nej nej, ska inte jobba svart.. detta är ett hederligt vitt jobb från arbetsförmedlingen hehe..

• llj

Det tycker jag helt klart att du ska göra! Låna hem en meny och plugga, fråga köket vad de olika sakerna innehåller ifråga om gluten och laktos...

• JagoMellivelli

okidoki.. de ska jag göra!

• Carrran

Jag har jobbat väldigt mkt inom servering och lärt upp andra.

Mitt tips är att ta egna initiativ, ser du disk. ta bort det istället för att de ska säga till dig.

Var förberedd på vad de har för mat på stället, kom ihåg om de har för potatis, såser. Ja, allt. =)

Skriv upp en fusklista över vad som finns för ölsorter, cider, drinkar och prislista.(ska de ha rött vin till maten ska de även ha vatten på bordet).

Var trevlig och glad.

Fråga om maten smakade bra efter de har ätit upp.

Skriv ner allt de beställer, så de inte får fel.

Hälsa de välkomna och du kan berätta vad du heter innan du tar beställningen.

Jag har så mkt i huvudet men kommer inte på allt nu. Det är bara fråga om du undrar ngt =)

Lönen tyckte jag dock var lite låg för att vara vitt. Har du ngn utbildning? Jag tycker du minst borde ha ca 70 kr/h om du inte är utbildad + OB tillägg. Det är 16.50 kr/h efter 20.00 på vardagkvällarna. Lördagarna är det efter 16.00 och hela söndagen äör det OB tillägg.

Lycka till.

Svar på tråden Tips om servitrisyrket!