• JagoMellivelli

Tips om servitrisyrket!

Kanske får jobb som servitris.. någon som har tips eller liknande att ge? Vad fick ni göra på eran första dag på jobbet?
    Hur mkt fick ni i lön ung. ?
    Jag har aldrig jobbat som detta förut men har hjälp till på bröllop å så..

• Svar på tråden Tips om servitrisyrket!
  • SophiaM

TS: Om det är en seriös restaurang med bra kundkrets ska det inte vara något större problem med 100:-/ timmen. Minimum 85:- iallafall, jag skulle inte jobba för mindre (har jobbat inom branchen i 7 år!)

• JagoMellivelli

Carrran

Borde man skriva fusklistan på orderlistan man har i handen? hehe..

Nej, jag har ingen utbildning inom detta, har aldrig jobbat inom detta heller men har hjälp till på bröllop och sådära, har prövat på att stå i kassan för länge sen men de borde ju inte vara så svårt å läras upp.

Mm.. 70kr i timmen kan jag gå på minst då..

du kanske skulle vilja se deras hemsida så du kan se ifall dom är "seriösa" ?

Hmm.. något jag borde tänka på, på min intervju imorgon? Något jag borde ha på mig lr så ? hehehe vill inte supa denna chans men vill inte överdriva heller..

• Carrran

Hahaa...såg nu att det vart lite konstigt. Där jag brukar hoppa in extra nu ibland, där har de beställt maten i förväg och så de får ingen meny så de ser inte vad vi har för drycker. Därför skrev jag att du ska ha en lista över vad som finns =) Men när jag har jobbat på andra ställen lämnar man juh fram menyn så de ser vad som finns. =) Slutade med servis/bar yrket för ett år sedan.

Ring och hör med facket vad du ska ha för lön. Du behöver inte vara medlem för att få lite hjälp utav dom =)

Jag tycker att du ska tänka på vad du har för kläder, smink å sånt? Man vill ge ett bra intryck hos arbetsgivaren. Men skaka hand, presentera dig, se personen i ögonen och lyssna och ställ frågor. Var bara lugn och gör ditt bästa. =)

• JagoMellivelli

Vad skall jag ha för kläder nu på anställningsintervjun, tänkte mig ett par jeans med en fin tröja.. inget mer märkvärdigt borde de väl vara? Vardagligt smink och vara lugn! hehe..

• Rokka Jill

ja vanliga kläder.. inget urringat. sätt upp håret o ha inte håret fladdrande i ansiktet.
    lagom smink.
    inga stora örhängen diskreta smycken.
    ta på dig ett par klackskor som du kan gå i under intervjun ser mer stiligt ut. o man har en helt annorlunda kropsshållning.

om du ska ha egna kläder under jobbet se till att det  e bekväma kläder.
    köp jätte mycket hårsnoddar, av någon konstig anledning blir man alltid av med dom.
    lär dig att bära flera tallrikar på en gång 10 tallrikar är nästan ett måste.

• Rokka Jill
    Carrran skrev 2006-08-14 20:33:27 följande:
    Jag har jobbat väldigt mkt inom servering och lärt upp andra.Mitt tips är att ta egna initiativ, ser du disk. ta bort det istället för att de ska säga till dig.Var förberedd på vad de har för mat på stället, kom ihåg om de har för potatis, såser. Ja, allt. =)Skriv upp en fusklista över vad som finns för ölsorter, cider, drinkar och prislista.(ska de ha rött vin till maten ska de även ha vatten på bordet).Var trevlig och glad.Fråga om maten smakade bra efter de har ätit upp. Skriv ner allt de beställer, så de inte får fel.Hälsa de välkomna och du kan berätta vad du heter innan du tar beställningen.Jag har så mkt i huvudet men kommer inte på allt nu. Det är bara fråga om du undrar ngt =)Lönen tyckte jag dock var lite låg för att vara vitt. Har du ngn utbildning? Jag tycker du minst borde ha ca 70 kr/h om du inte är utbildad + OB tillägg. Det är 16.50 kr/h efter 20.00 på vardagkvällarna. Lördagarna är det efter 16.00 och hela söndagen äör det OB tillägg.Lycka till.
    man ska inte fråga om maten smakade bra, för du e helt maktlös om de svarar "nö"
  • Carrran

Ne, det är iofs sant. Men jag jobbar ute på ett wärdshus som är väldigt känt här i trakterna och maten smakar kanon bra där ute. Och jag har aldrig under 4 år fått några klagomål men nån gång blir säkert den första =)

• Rokka Jill
    SophiaM skrev 2006-08-15 17:54:46 följande:
    Rokka Jill: 10 tallrikar? Jag hoppas att du menar när man serverar av..
    ja plockar bord då ja.
  • JagoMellivelli

Var på anställningsintervjun idag och de verkade ha gått väldigt bra tror jag. Pratade väldigt mkt och han var jättetrevlig, tror han tyckte om mig som person.. Vi pratade om arbetstider och så och sen frågade jag han ifall de var stor chans att jag kunde få jobbet och då sa han "du behöver inte oroa dig, kan inte lova något eftersom de inte är bara jag som bestämmer men oroa dig inte".. de låter väl positivt?
    Sen skulle han ringa mig på tordag.. tror ni han ringer?.. dekänns så iaf haha.. skulle bli väldigt förvånad om han inte gjorde de..

• Rokka Jill

grattis, låter som jobb! tyvärr är Hotell o restaurangbranchen egentligen inget att satsa på när det gäller löning. men samtidigt är det så jävla skönt att "slava" lite. då vet man att man lever o folket som jobbar i den branchen är 90% roliga

• JagoMellivelli

Rokka Jill, ja precis...
    Fick ett jobberbjudande idag men som diskare/städ på ett café och på ett bageri..två deltid.. 90kr/tim...fast då blire inga kvällar och helger.. måste iof åka långt då, uppsala - bålsta.. ska provjobba imorrn.. låter de bra?!

Svar på tråden Tips om servitrisyrket!