• kompisen

Hur är det att bo i Uddevalla ?

Hej !

Jag och min man funderar ibland på att flytta till Uddevalla. På somrarna är vi mycket vid västkusten och trivs väldigt bra med det. Min mans föräldrar har en sommarstuga i närheten av Uddevalla. Vi bor annars i Uppsala.

Nu funderar jag förstås på hur det är att bo i Uddevalla. Ni som bor där : Trivs ni ? Vi har en son på tre år och en dotter på ett år. Hur är det med barnomsorg och skola ? Kultur ? City ?

Det är än så länge väldigt lösa planer som sagt, men det vore roligt att höra vad ni tycker !

• Svar på tråden Hur är det att bo i Uddevalla ?
  • mammutten81

Jag tycker det är synd att många av affärerna flytta ut till köpcentrumet Torp.
    Har massa släktingar i Uddevalla och själv bott närmare göteborg hela livet, tills nu. :)
    Jag skulle hellre rekomendera Stenungsund, så har man mer jobbmöjligheter.

• LiMo

Haha, jag bor på en liten ort 10 min söder om U.a som heter Ljungskile. Nu är det så att Uddevalla och Ljungskile lider av en ständig hat-kärlek emot varandra och därmed borde jag ju bara berätta att Uddevalla skulle må bäst av att jämnas med marken och asvalteras . Nu antar jag att det inte var min åsikt du ville höra utan mer vad som faktiskt finns, eller hur?

Vill bara först säga FLYTTA TILL LJUNGSKILE ISTÄLLET!! Här har vi allt man behöver. Havet, fjället, husen, atmosfären!!

Nu till saken! Jag vet ju inget om uppsala men jag tror nog Uddevalla har det mesta att erbjuda. Vad gäller barnomsorg är det nog inga extrema köer men återigen vill jag göra reklam för KVALITETEN som finns i Ljungskile jäntemot Uddevalla som ju är en större ort. Kulturmässigt ligger de nog bra till och med mycket att erbjuda för barn såsom museét (som till viss del är anpassat för barn), Emmaus (gratis lantgård med stora lekytor), simhall, ishall och alla andra tänkbara idrottsmöjligheter. Shopping finns det ju också bra jag tänker då i första hand på Torp, som för övrigt ligger närmare Ljungskile pga motorvägen!!

Så nu har jag sagt mitt, fråga gärna om du vill veta mer men välj för guds skull Ljungskile!

• LiMo

Aha där var ännu ett skäl att välja Ljungskile istället för Uddevalla!!!!! Det är bara 35-40 min till Gbg!!

• mammutten81

då säger jag Stenungsund i stället förljungskile, mycket större, men nära till Ljungskile, uddevalla och GBg.
    Och ja, st-sund håller på ljungskile, avskyr uddevallarna.

• mammutten81

Men TS, ta en helgtur ner och kolla in alla ställena!

• LiMo

Haha tack mammutten81. Skönt att ni har fattat!

• Kristin85

Jag tycker att det är ett jättebra ställe att bo på. Inte jättestort kanske men har allting som man behöver!

• kompisen

Tack för svaren ! Jag tror nog att jag får besöka både Stenungssund och Ljungskile snart. Sen får vi väl se vad det blir...

• Novus

Uddevalla har väl som de flesta städer i den storleken att erbjuda. Du har ju nära till mycket. Trollhättan tex (får väl göra reklam för dte oxå, då det förekommit reklam innan )
    Du har nära till kusten, Göteborg (motorväg dit)

• NK80

Uddevalla är en jätte bra stad! Född och uppvuxen här! Vill inte flytta här ifrån.
    Centrum är bra (vid bra väder), torp som ligger 10 minuter från centrum (med bil) är bra vid dåligt väder då det är inomhus...dock försöker man undvika stället då det är så j-la mkt folk jämt å ständigt!
    Naturen finns, fjäll finns också, havet och atmosfären.. ja allt som lilla Ljungkile har plus lite till

Jag har inget emot L-kile, det är bara lite för litet för min smak. S-sund är också trevligt men U-a är allt bättre

Dagis finns det gott om likaså skolor. Jobb? Ja det finns det väl säkert, är inte arb. sökande så jag är inte insatt i det.

Om man vill ha stor stads miljö går bussarna/tågen en gång i timman om inte oftare till Gbg.

Mamma till världens bästa Colin!
Svar på tråden Hur är det att bo i Uddevalla ?