• Mamma igen

Hur bli av med sår??

Hej!
    Jag söker desperat tips!!
    Jag har en snart tremånaders gammal son, som växer och frodas hur bra som helst. Helt uppenbart får han i sig bra med mjölk via amning. Problemet är dock att jag har sådana sår!! Ena bröstvårtan klarar sig bra nästan hela tiden, men den andra läker aldrig! Under semestern då jag kunde sola lite "topless" läkte bröstvårtan nästan helt, men nu efter segling och airconditioner i bilen så har jag fått ett nytt sår, på en annan ledd! Det är så himla hemskt när sonen kräks för att han har sugit i sig blod. Det är också hemskt när man drar sig för att ge honom bröstet för att det gör så himla ont - ätr fortfarande voltaren ibland för att klara det bättre. Också jobbigt att aldrig kunna amma helt diskret. Jag måste alltid vädra brösten efterråt, för om jag sätter på BH så fastnar såren...läcker det så har jag svårt att använda skydd, för dom fastnar också!! Tycker att jag provat allt med diverse salvor, gått helt toppless, snäckor med bröstmjölk i... Och nu börjar vardagen och jag känner att jag inte orkar mer av denna sörja! Jag vill tom sluta amma - fast ändå inte. Finns det nån som har något tips? Jag är desperat!! Vill ha en hel bröstvårta och ha det mysigt när vi ammar!!

• Svar på tråden Hur bli av med sår??
  • marlene23

mitt tips gör jätteont.. men funkar om du står ut.. smeta saften av en citron mot vårtorna alternativt dränk kompresser med saften av en citron och låt sitta i tills det svider så att du vill hugga loss tutten.. amma som vanligt och lufta med bröstmjölk emellanåt.. upprepa citrontricket så ofta du kan, gärna direkt efter att du ammat! lycka till!

• Mamma igen

Citron?? Hur kom du på det? Känns inte som det första man provar. Varför funkar det tror du? Jag är som sagt rätt beredd att prova vad som helst, men det där låter förstås rätt ruggigt...

• Teskedsmamman

Mina sår läkte på 2 dagar med olivolja!

Smörj in varje gång du ammat låt antingen självtorka i luftning eller lägg på ett amningsskydd och låt sitta tills nästa amning, du behöver inte torka av eller nåt inför amningen, barnen märker det knappt.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Sommarregn

För ungefär 100 år sedan....skämt och sido....för ungefär 10 år sedan hade jag samma problem, då fanns den en plastgrej man kunde köpa (Apoteket) att sätta på bröstvårtan för att skydda vårtan och som barnet kunde suga på. Vet inte om det finns i dag, men det hjälpte mig.
    Lycka till!!

• Suni74

Mina sår läkte med purelan och snäckor.. när jag luftade hade jag maningsinlägg med ett slags "galler" så att inte något låg emot bröstvårtan.. Men oftast använde jag snäckorna. Min BM på amningsmottagningen sa att innan amningen ska sårskorpan "lösas upp", så jag gick oftast med snäckorna och luftade på natten då insmord med Pure Lan som inte behöver tvättas bort innan amning... När skorpan blir uppluckrad så blöder det mycket mindre... om man ammar "genom" torr sårskorpa kommer det mycket blod och bebben får i sig det..

• marlene23

mamma igen: det var BM på BB som tipsade mig då mina bröst blödde av sår.. jag bet ihop och provade och det funkade.. det är ett jättegammalt knep som har glömts bort! lycka till!

• Mamma igen

En massa bra tips. Jag har ju både snäckor och galler, purelan och någon E-vitaminsalva hemma. Olivaolja har jag inte provat och jag har slutat att "luckra upp" skorpan, men det var en bra påminnelse - det ska jag börja med igen. Ska kämpa vidare. Just nu har jag mjölkstockning i alla fall, så jag kan inte börja sluta...

• Pyret3

Amningsnapp, kan man använda ett tag.
    Jag fick även utskrivet en kortisonsalva, för jag var söndersugen. Dottern hade blod runt munnen när hon ätit.

Hoppas det löser sig

~~~~Älskar mina barn~~~~
  • Helena o Mattias

Stackars dig. När jag amma så fick jag svamp i brösten, det stack som nålar, men jag fick nån salva som hjälpte, men det hjälper tydligen bara mot svampen. Har du prövat ringblomssalva? Det är mitt enda tips. Hoppas det blir det blir bättre

• Mamma igen

Pyret3: Usch, det är hemskt när man ser att dom har blod runt munnen. Och även kräkset ser så ruskigt ut när det är brunt. Ledsen... Hjälpte kortisonet såret att läka fortare alltså? Det har jag faktiskt inte provat heller. Skulle kanske kunna be om det. Fast jag tycker att jag borde blivit erbjuden det. Var inne och fick ab när jag nästan fick bröstböld. Usch, när jag tänker på hur lång tid det har gått och hur bökigt det varit kan jag inte förstå varför jag inte bara slutar amma. Men det sitter riktigt djupt inne alltså!

• Sarita

Stackare! Har inga fler bra tips än du redan fått, men kan berätta att det enda som hjälpte på såren jag fick i våras var att hela tiden amma i en viss "vinkel" som gjorde minst ont. Det tog ändå två månader innan de läkte. Vi låg och ammade "skavfötters" i två månader.

Men fan fan fan, nu har de kommit tillbaka!!

• Mickolina

Hade mycket problem med såriga bröstvårtor första två månaderna. En sak fick jag tidigt lära mig: såren SKA läka på några dagar, om de inte gör det så kan det bero på t ex bakterier och då kanske man måste få antibiotika. Själv fick jag det i form av salva och då läkte mina fula sår otroligt snabbt. Jag hade testat allt innan men inget annat hjälpte! Lycka till!

• Marlene

citron är ett förlegat tips och gör bara ont!!

Kolla till att börja med upp VARFÖR du har sår, är det kollat om det är bakterier eller svamp? Oftast beror sår på feltag och då måste man komma tillrätta med det innan det blir bra. Vart sitter såret?

• Pejo

Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med amningshjälpen. Det är inte meningen att man ska få sår när man ammar.

Hoppas att det löser sig och att du får amma så länge du vill!

• Sarita

Men det här med att såren SKA läka på några dagar - mina sår höll på att läka hela tiden men gick upp igen och igen och igen när hon sög. Då är det väl inte konstigt att de inte läker på några dagar?
    Jag håller med om att om läkningsprocessen inte ens påbörjas är det något fel.

• Marlene

Alltså om barnet har feltag läker inte såren så enkelt är det och det behöver inte vara bakterier

• H2O

Teracortil- kortisonsalva hjälpte mig. Såren dras ihop på två dagar.

Svar på tråden Hur bli av med sår??