• Anonym (fattig)

vill ha tips på hur man sparar el !!!!

Jag sitter varje månad och försöker hitta något att dra in på.

Nu när elen är så dyr och bara stiger undrar jag om det är någon som har något tips på att spara el eller om ni vet hur mycket olika elartiklar drar i förbrukning.

• Svar på tråden vill ha tips på hur man sparar el !!!!
  • jacklin

Istället för att ha lampor tända så kan man ha levande ljus. Komma ihåg att alltid släcka lampan i det rum man inte är i. Samma sak med tv:n, datorn om man inte använder den.
    Han man tvättmaskin, torktumlare och/eller diskmaskin så försök att tvätta på helgerna eller på kvällarna efter 18.00

Lite tips jag kommer på nu

• Fred

hur ser erat boende ut? villa?

• camave

vad har ni för uppvärmning? om ni bor i hus alltså......
    där kan ni spara mest el om ni har taskig uppvärmning.....
    sen är det ju det gamla vanliga , stänga av tvn, datorn, videon mm helt.......
    sen även små saker som om du tex har en fönsterlampa som du aldrig har tänt dra ut sladden till den. alla saker om är kopplade till ett elutag drar ström vare sig det används eller ej...( självklart drar det mer när det används)
    "snabben" på ugnen drar otroligt mycket el......
    spisen överhuvud taget och tvätt och diskmaskinen.....

• Master J

Hej. Baktill ofta i närheten av där sladden är inkopplad finns för det mesta en upplysning om hur mycket en elektrisk apparat behöver.
    TV på standby = drar 25-30 watt medan den igång tar 150.
    Micro = är däremot en storkonssument med 500-2500 watt.
    Diskmaskin/Tvättmaskin 1000-3000 watt
    osv.

• Jenny S

Jacklin:
    Elpriset är samma oavsett vilket klockslag man tvättar på!

Ha inga apparater på standby. Stäng av allt.
    Fundera på att byta elbolag? Jämför priser!
    Har ni bundit elpriset?

Använd lågenergilampor istf vanliga glödlampor.

*funderar mer och återkommer*

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • jacklin

Jenny S: Inte hos oss, det är billigare på helger och kvällar, men det är väl olika från bolag till bolag

• Ängeln Casper

Om du har hus kan du tänka på om vinden, dörrar och fönster är ordentligt isolerade. Med tanke på värmen om du har elvärme.
    Stäng av stereo och tv mm helt ( alltså ut med sladdarna) när du inte använder dem!
    Köp energilampor. De finns även speciella vitvaror och tvättmaskiner som är gjorda för att spara på elen!

• Jenny S

Jacklin:
    Finns det fortfarande???
    Trodde faktist att det var helt utdött!
    Ber om ursäkt för att jag hade förutfattade mening om det!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Anonym (fattig)

Vi bor i lägenhet, så uppvärmningen behöver jag inte tänka på.

Vi har samma elpris ovavsätt tid på dygnet, det kollade jag upp för ett tag sedan.

Om man drar ur Tv, dator, stereo sladdar Försvinner inte alla kanaler och minnen mm då?

• Anonym (fattig)

Kan man välja elleverantör även om man bor i hyreslägenhet?

• jacklin

jopp det kan man göra, det kunde vi, men fick ändå betala fasta avgiften till den riktiga, men allt som vi använder till en annan som är billigare.

Snart flyttar vi och då ingår elen i hyran, tack och lov så man slipper tänka mera på det

• Anonym (fattig)

då skall jag genast kolla runt efter det billigaste bolaget!

• Anonym

Sedan kan man ha timer på t.ex kaffebryggare och micro så stängs de av helt efter ca 15 min så behöver man inte tänka på det.

Sparenergilampor kan ersätta de vanliga fast de kostar ju lite mer att köpa.

Svar på tråden vill ha tips på hur man sparar el !!!!