• Mollan

Barnvänlig fika...

Jag behöver lite tips på barnvänliga recept till fika. Inte för mycket socker, men fett gör inte så mycket. Min tvååring älskar att fika och det är ju kul om det inte bara behöver vara smörgåsrån hela tiden. Han gillar det iofs, men jag... kanske är fånig.

• Svar på tråden Barnvänlig fika...
  • Razzla

Jag brukar göra typ fruktsallad med de som finns hemma. Banan, äpple, päron, melon, papaya eller mango eller nått annat smask. När han va mindre gjorde jag de när vi hade andra barn på besök och de va uppskattat. Då körde jag de med mixerstaven.

• missFebe

Riskakor,finns i många olika smaker.Min son e allergisk mot en hel del ist för smörgåsrån har han alltid ätit riskakor & då me ev lite smör på.

• MotherOfTwo

Jag gillar Reneé Voltaires recept och hon har en bok som heter En bulle i ugnen med en massa smaskiga efterrätter/mellanmål. I den finns hallonbullar som är bakade på dinkelmjöl (ganska mycket socker i smeten men den brukar jag minska ner på). I samma bok finns något hon kallar smurfbullar som är bullar som man fyller med banan och chokladsås (jättegoda tycker alla i min familj). Den finns även en banankaka som inte innehåller något socker alls (tror jag) utan den är sötad med dadlar.

Testa att göra chokladbollar och minska på sockermängden (och använd fruktsocker eller råsocker).

Snabbglass kan man göra genom att mixa frysta hallon med vaniljyougurt av valfri fetthalt. Supergott. Man behöver inte tillsätta något socker alls det blir jättegott ändå.

Riskakor och smörgåsrån höjer ju tyvärr blodsockret väldigt snabbt och kan göra barnen lite speedade.

Svar på tråden Barnvänlig fika...