• Honey1982

Blivande och befintliga BIRMA-ägare

Finns det några andra därute som är lika förälskade i den underbara kattrasen HELIG BIRMA?

Nu har sambon äntligen börjat längta precis lika mycket som jag så just nu kikar vi runt bland uppfödare för att kunna hitta vår lilla drömkisse. I mina tankar ser det ut att vara en blåtabby hane men det är ju i slutänden rätt katt och inte färg/kön som är avgörande!

Ni som redan har birmor får gärna berätta lite om era kissar

• Svar på tråden Blivande och befintliga BIRMA-ägare
  • Majsan70

Här är en Birma älskare till. För tillfället har vi två katter. En bruntabby kastrat hanne numer. (tyvärr) Och en solid brun hona. Vi bedriver avel i mycket liten skala och letar för tillfället efter en blå eller blåtabby hanne att para vår tjej med.
    Sen håller jag förtvivlat på att övertala min sambo om att VI faktiskt vill ha en Birma till...en liten hona till att föra den ädla rasen vidare med. Än är han inte övertalad, men det kommer. *hihi* Bilder på mina älsklingar finns i Galleriet.

Vart bor du? Kanske man kan komma med tips om bra uppfödare?

• Snäckan05

Jag är stolt ägare till två birma herrar. De är tio år nu. Lite info om mina pågar:

Agathon: Stolt, smidig herre som älskar att kela med allt och alla. Är nästan för social och älskar att bli buren, ligga i knät och spinner för ingenting. När man har honom i famnen så slappnar han av och blir helt lealös. Han har tyvärr problem med magen och måste äta specialfoder annars gillar han all mat.

Lilleman: Blyg morsgris. Han tycker bäst om mig och följer mig som en skugga här hemma. Får vi gäster så gömmer han sig och kommer ibland fram efter några timmar. Helst hade han velat ligga hos mig alltid och kela. Är väldigt kräsen.

Bilder finns i mitt galleri. Om du bor nära helsingborg kan jag rekomendera uppfödaren till mina katter. www.raushojden.se/index1.htm

• Majsan70

Måste bara meddela ganska nöjt, att jag nu i det närmsta lyckats övertala sambon om hur mysigt det skulle vara med en liten Birmatös till. Så nu har jag börjat jakten på rätt uppfödare o rätt kisse. Tyvärr har "vår" uppfödare inga kullar för tillfället och heller inga planer i detta nu.

*leta leta leta*

• Honey1982
    Majsan - vad härligt!! är ni på jakt efter någon speciell färg eller liknande då?

Jag har haft en del kontakt med S*Catitzies eftersom jag gjorde en film om dem för några år sedan. Det är en jättegullig uppfödning, men de har inte planer på riktigt de färger som vi är intresserad av.
    Just nu letar jag dock främst birmauppfödningar i närheten av Jönköping. Vi har ingen bil ännu och jag tycker att man gärna ska kunna hälsa på kattungen under de 12 första veckorna. Fast hela Småland och Öland går bra också.
  • Majsan70

Vi är inte helt på det klara med vilken färg det blir ännu. Valen kommer nog att stå mellan bruntabby och blå o blåtabby. Huvudsaken är att det blir rätt katt som har det "där", och som förstås väljer att den vill vara med just oss.

IC Läckerbitens har fina katter, men jag är lite osäker på vart de härbärgerar. Har dock nånstans i bakhuvudet att det skall vara åt Ölandshållet till....Har kollat runt lite i Birmasällskapet men de är inte utsatta där. En av våra katter har iallafall en av deras kissar som pappa. O han är läcker..

• Dallandra

Här är en stolt birmaägare till Glad

Vi har en chokladmaskad hane, han är drygt 1,5 år och heter Gizmo. Väldigt social, nyfiken och sällskaplig. Han älskar att bli buren och gosad med, vill helst vara i famnen hela tiden, vi brukar säga att han blir "panikgosig"

Vi hade skaffat en liten kompis till honom, en halvbirma. En jättego och snäll katt som vi tyvärr var tvugna att avliva förra veckan Tarzan som han hette hade misstänkt FIP och risken finns att även Gizmo har blivit smittad...

• Majsan70

Dallandra

Vill bara påpeka återigen för dig att risken för att din andra kisse skall utveckla FIP är ganska liten. Oroa dig inte i onödan om du kan låta bli. Det är ju jättejobbigt.

Katten blir inte smittad med FIP den har ett coronavirus som muterar på vissa katter. Risken för mutation är störst när katten är ung eller riktigt gammal. Utsätter man dem dessutom för stress, såsom en operation typ kastration i den åldern, så kan risken för mutation öka något.

Jag skulle tro att din kisse klarar sig utomordentligt om han inte insjuknat ännu. Så var vid gott mod!
    Har du andra frågor om FIP så släng ett mail i min inbox så svarar jag efter bästa förmåga.

• Flissi

En till Gizmo kommer här! Kastrerad hane på 5år! hm...hans färg..lite osäker på det..nån kanske kan kolla i mitt galleri & berätta :0)

Liten egen är han lillkillen, älskar vår hund Ajax & vår dotter Ester, gosar & buffar på dem så fort han får tillfälle.
    Gillar INTE andra katter, vi fick honom av min kompis för han klarade inte av hennes andra två (oxå birmor, nu har hon 4) så han kissade bajsade där han befann sig, vågade inte gå förbi de andra om de var ivägen.
    Han får gå ut & tar sig ett varv runt huset, går aldrig mer än 50m & har nästan aldrig sett honom springa... :0)

Han var på flera utställningar som liten & är visst ganska fin! (klart jag tycker han är fin, menade utställningsfin)

• Majsan70

Flissi

Ser ut som han är brun eller möjlilgtvis choklad maskad solid.

Tittar du i stamtavlan finn färgkoden där.

• Flissi

Choklad tror jag bestämt att Sussi sagt att det heter. Känner igen det!  Tack!!!

Svar på tråden Blivande och befintliga BIRMA-ägare