Utköpt. Eeh det där funkar nog inte. Ett företag vill väl inte betala för att bli av med någon sådär.
Du trivs inte på jobbet och vill sluta där gissar jag.
Arbetsgivaren betalar sjuklön i 14 dagar sedan får man sjukpenning från försäkringskassan men jag tror arbetsgivaren måste betala en liten procent av sjukpenningen om man är heltidssjukskriven. Fast regeln är ju numer att läkarna ska helst sjuksriva personer deltid så man ska jobba deltid.
De nya sjukintygen är utformade så att det står vad man fortfarande kan klara av att jobba med trots att man är sjuk dvs hur stor arbetskapacitet man har kvar.
Arbetsgivaren är skyldig att hjälpa till med rehabilitering men det beror nog på om man är helt borta eller kan jobba delvis.
Medecinsk behandling betalas i regel ej utan det står sjukvården för. Undantag är väl om företaget är ansluten till företagshälsovården och man går dit till en läkare. Vanligast är väl arbetsanpassning på jobbet, kanske andra tex lättare arbetsuppgifter, ergonomisk stol/skrivbord/datamus om man har ont osv. Man att man skulle kunna få ett företag att bli utköpt har jag ju aldrig hört talas om. De summor du pratade om med 7 månadslöner o lite till är ju definitvt dyrare en en rehablitering såvida du inte är en nyckelperson på företaget med en kompetens som är svår att hitta, om de skulle anställa nån vikarie men då vill de nog inte bli av med dig utan rehabilitera dig istället