• junimagi

Stopp i avloppet?

Jag misstänke att vi håller på att få stopp i avloppet i handfatet , vattnet går jättetrögt ner. Undrar om någon vet hur man gör, har för mig att man kan hälla nånting i avloppet som gör att de löses upp??

Hoppas nån vet

//Anna

• Svar på tråden Stopp i avloppet?
  • MaNiMi

är det inte bara igengrott i vattenlåset då? isf går ju det ganska lätt (om än lite äckligt) att rensa ur?

• Anderssonskan

Hett vatten i massor
    Min vhs granne varnade mig för kaustik soda som löste upp närmast i röret och täppte igen längre ner i röret om man hade otur.
    Hans råd var mängder med hett vatten som oftast löser upp allt fett som finns i rören!

• Erita

Eller ta loss rören och rensa för hand. Äckligt men effektivt!

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • NoAngel

Jag brukar hälla ner lite Yes (diskmedel) i avloppet och så på med massor med varmt vatten. Hjälper inte det så "slurpar" jag med en sån där suggrej..

• junimagi

Tack för alla era tips!!!

Ska pröva med det varma vattnet annars får jag nog lov att ta ditt tios Erita och rensa på egen hand... Uch... Hoppas jag slipper!!!

• Erita

Inte lika äckligt som att rensa badrums-avloppet *ryser*

• junimagi

Erita: Hehe nää man får va glad för det lilla. Men så har jag ju faktist BF om 1 dag... får väl skylla lite av min lättja på det. De här får nog mannen göra

• Melle

Här har vi kört med kaustiksoda. Funkar utmärkt!

• junimagi

Brandelskan: Var köper man det?  Är det starkt och i så fall kan man hålla på med sånt när man är gravid?

• Erita

junimagiL ska nog inte göra ngt som avger ångor eller ngt sådant nu när du är så nära. Be mannen göra det!

• Melle

Man kan köpa kaustiksoda kan man köpa på t.ex. maxi eller coop. Har aldrig varit gravid själv så jag vet inte så mkt om riskerna och vad man bör tänka på. Spontant tror jag inte att det är nån fara, för det är inget som ångar direkt, det är mer som ett pulver/små stenar. Om du är tveksam kan du kanske be nån annan göra det?

• abnocto

Prova med en ståltråd och kör ned försiktigt. Ofta är det massa hår som stoppar till det och får du bara loss det kan du köra med varmvatten.

• Nika75

Nu bor jag i hyreslägenhet, så jag bara ringer fastighetsskötaren så kommer han och rensar. Men egentligen är det inte svårt, bara äckligt.

Ett tips för att undvika stopp är att regelbundet spola för fullt i några minuter. Det tipset fick jag för två år sedan och jag har inte haft stopp sedan dess!

• Erita

Nika svårt är det väl inte hah jätte enkelt
    men jag har inte lust att stoppa handen där i...

• Carro

Kaustiksoda är INTE bra!!

Jag är utbildad rörläggare (jobbar dock inte som det) så jag har koll på det där Skrattande

Kaustiksoda är frätande och löser på så sätt upp stoppet, men...

Om man har riktig otur så bildar det istället en cementliknande propp längre ner i avloppet och då får man ta dit rörläggare, en ganska så dyr historia alltså..

Det effektivaste sättet är att rensa det själv, oftast så är det hår som gör att det rinner igenom dåligt.

Om man tycker att det är äckligt så kan man alltid köpa ett par diskhandskar i gummi att ha på händerna.

Lycka till!

• malla69

Prova med kaustiksoda, det är väldigt effektivt tycker jag.

• Melle

Oj då! kaustiksoda har alltid funkat för mig, men när man hör sånna här historier så blir man ju lite fundersam. Kanske ska sluta använda det då och rycka in med händerna istället? Hua!

Svar på tråden Stopp i avloppet?