• paks

Ont i fötterna EFTER graviditeten?

Har nån haft liknande problem? Jag kan gå långa sträckor när jag motionerar o så, men när jag inte gått på ett tag, tex suttit i soffan eller när jag stiger upp så gör det jätteont i fötterna. Vet inte vad det är... och jag vet inte om det är ok att röra mig eller om fötterna ska vila. Ringde sjukgymnastiken igår, men de visste inte...

• Svar på tråden Ont i fötterna EFTER graviditeten?
  • Tindrande

så har jag ibland när jag går upp på morgonen. Jag tror att det är vätska

• Hugomamma

Kan efter grav. & förloss. känna av vätska i vader & fötter.
    Efter en hel dag stå & gå så kan mina fötter svullna! Märker detta på min trätofflor, att foten inte får lika bra plats som tidigare under dagen. Finns det något att göra åt det tro?Har även fått pms efter.... läs gärna min tråd om detta, kanske ni har/känner liknande?

• paks

Jag har ju ont när jag stiger upp efter en natts sömn...då borde de ju vara "utvilade" och mina fötter ser inte svullna ut tycker jag. Väldigt konstigt. Man känner sig som en gammal kärring...

Hugomamma: pms, menar du pre mens... ? Jag har inte fått mens ännu så vet inte hur det blir för mig.

• paks

... fast nu när jag tittar så är de kanske lite svullna, svårt att komma håg hur fötterna såg ut innan graviditeten

vätska säger nu... undrar verkligen vad man kan göra åt det...

ska återkomma om vad de säger, ifall jag hör nåt mer från sjukgymnastiken, de skulle återkomma troligen återkomma när de kollat runt lite.

• lycklig79a

Känner samma jag. Men vet inte vad det beror på. Är ju ändå 3,5 månad sedan jag fick min son. Så man tycker att om de är vätska kvar så borde väl de vara borta nu?

• Miani

Jag har också ont i fötterna fortfarande och stapplar likt en gammal tant när jag går upp ur sängen eller soffan - och min dotter föddes i maj! Undrar hur länge det ska hålla på, det känns som om jag åldrades typ 20 år efter graviditeten... Nu var min lilltjej väldigt stor, 5 kg, och jag gick upp 32 kg, så jag kanske har töjt ut lite ligament eller nåt?

• ökenblomman

Jag får också ont i fötterna och även skenbenen, men fötterna är inte svullna. Fick barn i maj. Min hemmasnickrade teori är att kroppen inte är helt återställd och att tyngdpunkten på något sätt är annorlunda men att det säkert rättar till sig med tiden.

• Tesselino

Har samma problem jag också. Trodde jag fått hälsporre problem fast mycket värre och i hela foten....men nu verkar det ju som om det är ngt som kan drabba en efter förlossningar. Min tjej är snart 8 v, vägde 4 kg vid födseln och jag gick bara upp 9 kg totalt. Så uttöjda ligament kan det väl inte vara?

Tycker inte fötterna är svullna heller. Suck, att det skulle vara så många kroppliga besvär efter bebisen fötts. Trodde att man skulle slippa sådant när graviditeten var över.

• Camsan

Jag fick samma sak som er efter förlossningen ca 4 efter den började jag att få ont under fötterna, och i fotleder.Hur ont som helst när man suttit ett tag eller om man skulle upp på natten för att amma eller kissa. Det kändes som om jag hadde "kuddar under fötterna"

Jag har fått diagnosen hyperthyreos (låg ämnesomsättning) + B12 brist. Detta kan komma efter en graviditet tydligen.

Mina besvär har blivit bättre i och med medicinering med Levaxin.

Kan påpeka att jag bara gick upp i vikt trots många långa promenader varje dag. Väger nu 30kg mer än jag gjorde när jag blev gravid. Jag var dessutom extremt trött, mycket håravfall,frusen. Trodde att det berodde på omställning av att jag slutade amma när han var 5½mån: :-/ Sökte läkare när min son var 7 mån.

Jag håller på att ställa in mig på rätt dos, så jag hyser gott hopp om att mina besvär med fötter och leder, samt vikt problem kommer att rätta till sig så småningom.

Svar på tråden Ont i fötterna EFTER graviditeten?