• Linda1976

Varför måste syskonnamn passa ihop?

Ofta så finns det trådar "vilket namn passar ihop med Emma/Calle/Bertil...?"

Varför är det så viktigt att syskonnamn passar ihop? Det spelar väl ingen roll? De är ju 2 individer, och kommer knappast att sitta ihop för resten av livet? Det är ju inte en skjorta och slips som ska matchas ihop!

Ok att man kanske inte kallar sina barn Ingegerd och Kevin eller Sven-Erik och Samantha, men det har väl snarare med namnsmak att göra, än ihopmatchningsgrejen

Jag fattar inte grejen!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Svar på tråden Varför måste syskonnamn passa ihop?
  • Cakar

Vem eller vad säger att de MÅSTE det?
    Vi har aldrig funderat så. utan vi valde namn som passade på barnen. Alrxzander Zalina och Zebstian har det blivit för vi gillar namnen och de passade på våra små

JAg tror man fastnar för en viss sorts namn och de passar nog ihop...
    Ngt att fundera på...

• Linda1976

De allra flesta verkar vara av den åsikten! Varför finns det annars hur många trådar som helst i ämnet? Jag säger ju inte att ALLA tycker det, bara att det verkar vara en väldigt vanlig föreställning, att syskonnamn måste matcha varandra!

• Janlin

Vi valde inte heller namn som skulle "passa ihop", finns ingen anledning.
    Har dessutom tvillingar o namnen påminner inte ens om varann som en del tvillingföräldrar har...

Felicia & Samantha heter tjejerna....

• Cakar

Det är rätt kul för när jag tänker efter så har vi i min släkt sällan namn som är lika men min mans sida är alla lika...
    Janne och Pelle
    Idun och Liv (tänk på böcker....)
    Ayhan och Orhan
    Pelin och Tulin
    De flesta heter ngt som börjar på Ay (betyder måne på turkiska)
    Aylin,Aynur,Aydemir,Ayfer,Aytac,Aysun osv...

Ja de flesta tänker nog så trots allt...
    Ska diskutera detta med kollegorna på rasten.

• Linda1976

Hihi, där ser du!

• ArnaMy

Jag håller faktiskt med dig. Men jag förstår inte HUR namn kan passa ihop. Finns det namn som inte passar ihop?

• Linda1976

Absolut Kent-Jesus och Barbro
    Star och Ingvar
    Tindra och Sven

typ....

• morotsland

Jag gillar när syskonnamn passar ihop och tycker att det är superskumt när folk väljer namn åt sina barn med olika antal stavelser etc. Men smaken är ju delad.

• ArnaMy

Linda 1976:

Jag håller inte med dig. Barbro och Star var ganska tuffa tillsammans:)

• Elli47

De måste väl inte passa ihop men om jag t ex har ett ovanligt namn på ena barnet så vill jag inte att andra ska ha ett vanligt namn! Fast på 50- och 60-talet fanns väl familjer där barnen hette Bertil, Oskar, Kerstin och så Errol! *s* Eller Steve och Sture...

Svar på tråden Varför måste syskonnamn passa ihop?