• SmulanO

Ryckiga fosterrörelser

Hej

Nu börjar jag bli lite orolig.. måste höra efter här om fler känner lika dant...
    Jag är i vecka 32+5. Under hela graviditeten har bebben varit jättelugn, känt nån spark då och då. Men nu är det världens liv, speciellt på kvällarna men även flera gånger under dagen oxå, men det är inte sparkar och knuffar, utan konstiga ryckningar, som förflytta sig på magen (man ser det även utanpå magen). Känns jätteläskigt, och det kan hålla på säkert 30 min ibland också (kan väl inte vara hicka som kommer så ofta och länge).
    Är det nån annan som känner igen sig?
    Har hört någonstans att man ska vara uppmärksam på förändrade fosterrörelser...?

Hoppas nån kan svara mig, blir lite orolig att lillan inte mår så bra.

• Svar på tråden Ryckiga fosterrörelser
  • HaraMati

Jag tror inte att du behöver oroa dig, men om du vill vara på den säkra sidan så kolla med din bm el kontakta läkare.
    Bebisen har ju mindre utrymme att röra sig på ju större den blir och det leder till att de små rörelserna syns ännu mer intensivt. Vissa dagar/nätter känns det mer livat och andra dagar/nätter lite lugnare. nu när jag är i v 38 kan jag känna bebisen hela tiden i princip, oavsett om jag sitter eller står (vilket var fallet tidigare). Sen kan den börja med en massa konstiga akrobatövningar därinne och försöker verkligen töja och tänja på det lilla utrymmet den har :O hehe, ser/känns roligt och mysigt ut men ändå vara obehagöigt och lite smärtsamt.

• Trollan 76

Smulan0: Jag känner något konstigt som jag skulle vilja beskriva som om hon skulle ha tokryckningar i tex en fot. Rörelsen är så snabb att jag inte förstår hur hon kan göra den...är oxå lite orolig Jag har kännt det vid några tillfällen de sista dagarna. Jag är i v.31.

• SmulanO

Trollan 76: ja, precis så känner jag också verkliga tokryckningar =).. hur länge rycker det per gång? för det kan hålla på så hilma länge för mig och det kommer som sagt fler ggr per dag. Jag tycker det känns obehagligt.
    Jag ska till BM imorgon ska fråga henne då.

• hanna  f

min dotter hade jätte mycket hicka när hon låg i magen...

• prilset

Hej mina barn har hickat mycket, men det känns inte som ryckningar utan just som hickar. Jag tycker du ska prata med din Bm. Lyssna på din egen känsla. All lycka till
    Pärnilla

• Trollan 76

vet inte riktigt hur länge det håller på....kanske 30 sek. Det är absolut inte hicka det jag känner.

skriv och tala om vad din bm säger är du snäll.

• SmulanO

ja det ska jag göra Trollan 76!

• Trollan 76

Jag har precis fått höra att det känns som ryckningar när bebisen kissar

• Maluzalo

Min dotter hade ochså hicka dagligen i magen. Det såg jätte kul ut när hela magen hoppade till...

• Skogiz

Såna ryckningar har min oxå ibland, jag tror inte det är något att oroa sig över eftersom så många känner det så är det ingen fara tror jag Jag är i vecka 37!

• MiisPiis

Jag känner oxå ryckningar/dallringar, som den lille har spasmer......men detta varar bara några sekunder, flera gånger per dag.

• SmulanO

trollan 76; nu har jag varit hos BM, hon hade ingen aning om vad det kunde vara! Men här verkar det ju som att många känner ungefär likadant, tyckte det var märkligt att hon aldrig hört talas om det. Hänvisade mig till förlossningen under helgen om det blir värre. Jag undrar egentligen vad förändrade fosterrörelser kan bero på? eftersom det är viktigt att hålla koll på...
    ja, ja jag avvaktar o hoppas att lillan lugnar ner sig.

Ha det gott!

• mästerkattenistövlar

Men, vilken knäpp bm. Jag känner också sånna ryckningar (känns som det ser ut på film när någon bli elektrifierad, typ)
    och många fler med mig. Inte är det något fel på ALLA våra bebisar, inte.
    Mina ryck kan hålla på allt från bara några sekunder till kanske en halv minut.

• Trollan 76

Smulan0: Jag är inne på en tråd för bf i oktober. Där har många känt detta så det verkar vara vanligt. Jag har bestämt mig för att inte oroa mig mera...

• Trollan 76

Tack för att du "talade" om för mig vad din bm sa

Svar på tråden Ryckiga fosterrörelser