• Anonym

Alfakassan- ett skämt??

Är så förbannad, måste skriva av mig
    När jag slutat min utbildning, fick jag inte jobb direkt, utan fick pengar från alfakassan.  Sen fick jag ett äntligen ett jobb, på halvtid. Jag var alltså fortfarande halvtidsarbetslös, och fick ersättning från alfakassan för det. Detta var i januari i år. Jag skickade in pappren de begärde, anställningsavtal, arbetsgivarintyg osv.
    Allt var frid och fröjd under våren. För 2½ månad sen fick de för sig att jag inte skickat in anställningsavtal, fick ett papper hemskickat där de begärde anställningsavtal, och ett meddelande om att mina utbetalningar är stoppade tills jag inkommit med de begärda handlingarna. Kul Jag ringde kundtjänst på en gång, och förklarade att ajg skickat in anställningsavtalet för flera månader sen. De sa ok. Jag frågade när jag skulle börja få mina utbetalningar igen, de sa att handläggningstiden är minst fyra veckor. Så länge skulle jag få vänta. En och en halv vecka gick. Sen kom ett brev till, en begäran om arbetsgivarintyg. Nytt samtal till kundtjänst, där jag sa att jag redan skickat in det. Ja, det kunde de se att jag faktiskt gjort.
    Sen har veckorna gått, jag har fått ytterligare TRE begäran om anställningavtal och arbetsgivarintyg!  Jag har ringt kundtjänst, efter ca 40 minuters telefonkö, säger de att alla papper är inskickade. Jag har skrivit brev där jag frågat vad de sysslar med??

För två veckor sedan skickade jag in ytterligare ett anställningsavtal och arbetsgivarintyg, trots att jag redan gjort det för länge sen. Nu borde det vara bra. Men nejdå, i går kom en ny begäran! Mina utbetalningar är fortfarande stoppade.

På kundtjänst säger de emot varandra hela tiden! Om jag frågar dem om de är medvetna om att personen jag pratade med på kundtjänst dagen innan, påstod motsatsen mot vad denna personen säger, så får man svaret: "Det vet jag inget om. Jag hörde inte ert samtal, jag kan inte göra något åt det".
    Vad f*n har de för problem??  Vart ska man vända sig? Det hjälper ju inte att vare sig skriva brev eller försöka reda ut det på telefonen.  Vem är denna person som skickar ut brev efter brev med begäran om två papper som jag skickat in för över ett halvår sedan??!!  Mina utbetalningar har alltså varit stoppade i två och en halv månad pga att de påstår att de inte fått papper de redan fått!
    Är så trött på att komma hem efter jobbet och hitta deras patetiska brev i hallen, det försör hela kvällen. 
    Vad GÖR man?

• Svar på tråden Alfakassan- ett skämt??
  • ISE

Jag har haft problem med Alfa Kassan tidigare och frågade om man kunde vända sig till en högre instans. Det ordnade sig utan att jag behövde sända in en anmälan så jag kollade inte upp det närmare. Tror det var IAF de sa man kunde kontakta (jag kan ha fel men tror det var så dom sa).

www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx

• Emsi06

Nästa gång du ringer - se till att de faxar de papper de har och skriver att dem godkänner handlingarna samt sitt namn och datum i faxet! Sen har du i alla fall bevis och en person att hänvisa till. Känner igen mentaliteten. Fy!

Lycka till!

• Taggtroden

Suck, min mamma har precis haft dett problem med a- kassan. Exakt samma sak. Till slut orkade hon inte prata mer med den, så hennes fackombud på jobbet fick hjälpa henne i med det sista. För hon började gråta i telefonen till slut. Huvva, vilket strul med sånt där.

• Anonym (TS)

Ts här. Har bytt användarnamn bara.
    INTE ett skit har hänt ang alfakassan! Inga pengar har jag fått sen i maj!
    Igår fick jag ÄNNU ett brev där de krävde in ett arbetsgivarintyg för ett tillfälligt jobb som jag hade i december förra året! Jag jobbade några få dagar vid jul på det jobbet, eftersom de behövde extrapersonal då.

Saken är den att jag redan skickat in det förbannade arbetsgivarintyget! Det gjorde jag i januari, när jag slutat jobba där, precis som de krävde redan då. Det borde vara avklarat nu, kan man tycka!
    De är ju inte kloka någonstans! Vad är det för inkompetenta personer som sitter och skickar ut brev efter brev med krav på intyg de redan fått? Ok, en gång om de gör det misstaget, men detta har de hållt på med sedan i början av sommaren.
    Har förlorat en massa pengar på deras trams.

• Skrinda

Kan bara ruska på huvudet och konstatera att du är långt ifrån ensam... De verkar inte riktigt ha fått alla skruvar på plats där upp i Alfta... (lite kul att alfa ligger i alfta )

Mitt enda råd är att gå med i en "riktig" a-kassa så fort du uppfyller kraven. Kan varmt rekommendera akademikernas, den fungerar KANON!!!!!

Lycka till!

• Anonym (TS)

Nu har jag fått reda på att den verkliga orsaken till att de inte betalat ut mina pengar är att de läst fel på informationen de fått från AF.  OMG!

Skrinda: Vad krävs för att man ska uppfylla kraven för att gå med i en riktig a-kassa då?

• Skrinda

Mmmm... kan inte villkoren på rak arm, men man ska ju ha jobbat si och så länge, för att vara med i Akademikernas finns det även ett krav på visst antal högskolepoäng... Kolla på nätet, tror de flesta a-kassor har hemsidor. Om du väljer att gå med i facket ingår a-kassan har jag för mig... Du får kika runt lite

Lycka till (det kan iaf bara bli bättre än med Alfa-kassan )

• Anonym

hade oxå VÄLDIGA problem o fick INGA pengar, för de ville ha arbetsgivarintyg osv. som jag så klart hade skickat in två gånger redan. Jag skickade nämligen in en kopia också för att vara SÄKER på att det hade kommit fram...

Sen efter...ja, vad kan det ha tagit? Ett ANTAL månader (jag hade börjat jobba då) så fick jag en klumpsumma på allt de missat att betala ut under hela perioden.

Kan ju inte göra annat än att säga att jag hoppas att det löser sig o att det verkligen ÄR ett skämt!

• Skrinda

Jag fick också en klumpsumma när jag börjat jobba, året efter att pengarna skulle ha kommit! Så jag fick betala en massa skatt på dem, hade de kommit på rätt år hade det nästan inte blivit någon skatt alls eftersom mina inkomster var obefintliga det året

Svar på tråden Alfakassan- ett skämt??