• Angel eyes

Köpa bostadsrätt- Snälla hjälp!

Vi håller på att bjuda på ett radhus, en bostadsrätt. Vi är rätt nya på detta, behöver därför vägledning...

Ska man begära besiktning av en bostadsrätt (den är ej besiktad), och hur går man i så fall tillväga?

Vad är fördel resp nackdel med att binda bolån? Hur skulle ni göra i dagsläget?

Andra tips och råd på vägen mottages tacksamt!

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt- Snälla hjälp!
  • Tesselessan

Ni ska defenitivt kräva en besiktning och inte bara den standar besiktningen som bostadsrättföreningen gör.
    Detta ska ni göra INNAN ni skriver på några papper.
    Vi köpte vårt radhus i januari och var lika nya som ni på detta. Vi missade denna biten och gissa vad vi hittade fel senare.
    Dessutom så kontrollerade vi inte städningen innan vi fick nycklarna...F*n säger jag bara vilka grisar dom varit..

Det är mycket att tänka på och även om man gör sina fel så löser det sig endå..
    Alla gör som dom själva vill men vi har bundit våra ränta..man vet ju aldrig vad som händer nu i valtider och sånt..

• Gloriousgirl

dela upp lånen och därmed riskerna! banken kan gudia er i det. besiktning kan göras av er eller säljaren. tycker dock att säljaren ska stå för kalaset. er mäklare kan hjälpa er där. men som sagt, skriv ej under något innan det är besiktigat och klart.

• Angel eyes

Tusen tack för svaret! Vi har redan börjat buda, det är väl inte för sent att begära en besiktning nu? När är det "för sent" att begära besiktning? Vart vänder man sig för att få tag på en besiktningsman?

• Angel eyes

... och vad kostar det?

• Loren

Nej, absolut inte för sent! Först "vinner" ni budgivningen, ni får alltså "objektet" ifråga - men det innebär inte att ni inte kan dra er ur beroende på hur besiktningen går. Man brukar ju som köpare knappast bekosta en besiktning innan man vet att man fått huset/lägenheten. Jag skulle persoligen inte bara godta en besiktning som säljaren gjort innan och bekostat. En lista på besiktningsmän brukar man kunna få från en mäklarbyrå eller banken - sedan är det bara och ringa och boka en tid. Har för mig att det kostar typ 5000 kr, men jag har inga exakta siffror, plus att det säkert varierar beroende på var du bor.

När det gäller att binda eller inte binda lånen så beror det på hur mkt is man har i magen, plus om man har stora marginaler. Alltså, har man större marginaler så kanske man lämnar större delen av lånen rörligt. Annars så tycker jag ni ska binda, men dela upp lånen på, säg tre delar med olika löptider. Em sak man ska komma ihåg när det gäller att lämna rörligt är att när de tex säger på A-ekonomi att nu höjer de räntan igen, då har ju de bundna räntorna redan höjts också - så då binder man ju i såfall lånen på högre räntor. Men det är svårt att råda förstås - man får känna efter lite själv! Lycka till!

• Angel eyes

Åh tusen tack för alla era svar! Känns skönt att få råd från folk som vet vad de pratar om, själva är vi ju så nya på det här.

Fortsätt gärna att ge goda råd, och håll gärna tummarna för oss i budgivning, besiktning och kontakter med banken...

• HelenS

Vi anlitade en besiktningsman nu i somras, kostade ca 7500:-. Mäklaren rekomenderade eminenta. Fast jag måsts säga att jag inte trodde det var så vanligt att man besiktigade bostadsrätter...

Men självklart skirver man in i köpekontraktet att man har en viss tid på sig att besikta och därefter komma in med anmärkningar.

• Loren

Är heller inte helt säker hur vanligt/ovanligt det är att besiktiga en bostadsrätt - men det kan ni ju fråga på banken. Med villor är det ju så självklart, men jag blev lite osäker med tanke på vad HelenS sa här innan. Det var ett bra tag sedan jag jobbade med sånt - men vi köpte hus förra året.Lycka till som sagt

• abnocto

VArför ska man besikta en bostadsrätt? Föreningen äger ju allt "utanför" huset och innanför väggarna så vad kan man råka ut för????
    Bättre att ringa ordförande i föreningen och fråga hur föreningen fungerar och hur ekonomin är så man vet om man får betala extra om stora renoveringar ska göras.
    Om tapeter och kyl är dåliga ser ni ju själva..... Eventuella läckage är ju inte era problem.

• pepsimax

Brukar inte någon från bostadsrättsför hålla i bes,så var dä iaf i vårt fall.Kostar inget heller.

• abnocto

Bostadsrättsföreningar brukar göra en okulär besiktning för att se att inga större ändringar eller annat är genomförda. Det kan ju kosta dem massor om inte förra ägaren har skött bostaden. Konstig förening om de inte skulle vilja göra den, då skulle jag bli misstänksam.

• NK80

Vi har precis köpt bostadsrätt och blev först iskall när jag lästa om besiktning... Ska man göra det vid bostadsrätt men nej... det är väl ändå inte så vanligt?
    Vi gjorde det inte.

Mamma till världens bästa Colin!
  • snappi81

Säljaren är ALDRIG skyldig att göra en besiktning, det är upp till köparen oavsett om det är hus eller bostadsrätt. Men i bostadsrätter så görs det ju konternuerliga besiktningar eftersom föreningen äger lgh... Men man kan begära att få se deras besiktningspapper.

• Tesselessan

Fråga föreningen vad som gäller vid deras besiktning..
    I den föreningen vi tillhör så besiktade dom visserligen huset i sig men dom hade enbart i intresse det som tillhör föreningen..
    Som hos oss är dom intresserad av fläkten i köket(centralt luft systempå nått vis så den får ej bytas ut) och att vatten- ledningar och packningar är i godkänt skick..

Resten som utomhus och annat med väggar och sånt är inte i så stort intresse för dom för det är upp till oss själva hur man vill ha det.
    Att det inte var målat med våtrumsfärg i badrummet bekom dom inte eller att golvet i badrummet inte är lagt på ett särskilt sätt för vattenhinder är inte deras intresse heller...
    Kolla upp det noga!!! Vad som gäller.

Svar på tråden Köpa bostadsrätt- Snälla hjälp!