Nej, absolut inte för sent! Först "vinner" ni budgivningen, ni får alltså "objektet" ifråga - men det innebär inte att ni inte kan dra er ur beroende på hur besiktningen går. Man brukar ju som köpare knappast bekosta en besiktning innan man vet att man fått huset/lägenheten. Jag skulle persoligen inte bara godta en besiktning som säljaren gjort innan och bekostat. En lista på besiktningsmän brukar man kunna få från en mäklarbyrå eller banken - sedan är det bara och ringa och boka en tid. Har för mig att det kostar typ 5000 kr, men jag har inga exakta siffror, plus att det säkert varierar beroende på var du bor.
När det gäller att binda eller inte binda lånen så beror det på hur mkt is man har i magen, plus om man har stora marginaler. Alltså, har man större marginaler så kanske man lämnar större delen av lånen rörligt. Annars så tycker jag ni ska binda, men dela upp lånen på, säg tre delar med olika löptider. Em sak man ska komma ihåg när det gäller att lämna rörligt är att när de tex säger på A-ekonomi att nu höjer de räntan igen, då har ju de bundna räntorna redan höjts också - så då binder man ju i såfall lånen på högre räntor. Men det är svårt att råda förstås - man får känna efter lite själv! Lycka till!